Jump to content

når ble 6.5 krag ladningen tatt i bruk?


steffen

Recommended Posts

var litt usikker på hvor jeg skulle legge innlegget, jeg spør av historisk interesse men det har jo forsåvidt med lading og gjøre.

 

iflg. ladeboken så ble det brukt samme ladning i kragen og m96 fra de ble introdusert,men at men senere gikk over til svakere ladninger i kragen.

 

når skjedde dette?

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg lurt endel på også. Men jeg tror dette har skjedd senere enn vi tror. Feks dukket jo ikke 8x57moderat opp før i 1957, dermed er det jo lite sannsynlig at "Krag-ladninger" i 6,5x55 dukket opp før dette.

Jeg er blitt fortalt at skillet i DFS-sammenheng skjedde rundt 1970, noe som understøttes av følgende klipp fra hjemmesidene til Sørkedalen skytterlag;

 

"Tilnavnet 6,5 x55 Mauser har altså ikke noe med patronens opphav å gjøre, denne betegnelsen kom inn i bildet da Krag-Jørgensegeværet ble forbudt å bruke til storviltjakt i 1974. De nye kravene til anslagsenergi som kom samtidig medførte at trykket i patronene oversteg det nivået om Kragen kunne tåle. For å sikre at ingen brukte patroner med for høyt trykk i Krag la man altså til Mausernavnet."

 

At det før dette fantes ladeverktøy til 6,5x55 Krag og 6,5x55 Mauser skyldtes dimensjonsforskjellen som fra starten av oppsto mellom norske og svensk kammer, i Norge brukte en maksimumsmålene for kammer-dimensjonen mens en i Sverige brukte minimumsmålene.

Den såkallte "patronaffæren" som var en stor sak rundt århundreskiftet skyldtes nettopp dette, en svensk offiser hadde kjøpt patroner i Norge som ikke ville kamre i hans mauser og ut av dette ble det mye styr da svensk presse ville ha det til at nordmennen hadde innrettet sine våpen for å sikre seg at de kunne bruke svensk ammo mens svenskene ikke skulle kunne bruke norsk ammo. En norsk/svensk undersøkelseskomisjon kom fram til at hendelsen var basert på tilfeldigheter og at begge lands våpen og ammo var innen den felles vedtatte standarden. Nå sporet jeg visst av....

 

En annen versjon av dette med forskjellen i trykkstandard er at endringen skjedde når svenskene innførte spisskulen (som de kallte m/41), en 9grams kule ladet til 790m/s mens den norske ladningen med 9grams D-prosjektil(spisskule) var ladd til 770m/s.

 

En tredje versjon er at trykkstandarden ble endret i 1957 etter en del våpensprengninger, for det meste med våpen produsert 1918-1920 og med rustskader etter lagring under krigen.

Link to comment
Share on other sites

hastighetsmessig var det 2 std militære patroner vi brukte i norge.

10,1 grams RN kule(B-spiss) i 710 msek, denne ble brukt fra kragen ble innført ca 1894, å fram til den ble avløst av D-spissen.

9 grams D-spiss, FMJBT, i 770 msek. denne ble innført ca 1925 i norge.

 

svenskene hadde samme 10,1grams kule(patron M94) som de brukte fram til 1941 da de innførte 9 grams D-spiss (patron M41) i 790 msek.

 

max trykket på patronene var det samme fram til raufoss engang etter krigen senket trykkstandarden for krag ammo etter noen våpensprenginger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...