Jump to content

Ta med andres våpen til utlandet?


tarlokar

Recommended Posts

Sitter og venter på svar på våpensøknad. Har gjort det i 8måneder nå.... Venter på nye forskrifter...

Skal reise til Sør Afrika om 2 måneder, og ville i den anledning ta med ny-børsa siden det kaliberet passer bedre. (357 H&H vs 308 Win). Har allerede fått børsa og betalt den (kjøpt fra kompis...) så jeg venter bare på å få svar på søknaden.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan ta med børsa på jaktturen, eller er det vanskelig å få med seg inn og ut av alnd, når man ikke eier den selv?

Link to comment
Share on other sites

Skriv en låneærklæring på engelsk. og ta kopi av våpenkort og id av den du låner våpenet av.

Så skulle det gå greit.

 

Husk å bruke det skjemaet som politet har laget i denne sammenhengen, veldig viktig at det Norske riksvåpenet er på dokumentet.

 

Det aller beste vil å mase litt på våpenkontoret og be dem om dem kunne være så greie å behandle søknaden din raskt, og forklar grunnen.

Link to comment
Share on other sites

Skriv en låneærklæring på engelsk. og ta kopi av våpenkort og id av den du låner våpenet av.

Så skulle det gå greit.

 

Husk å bruke det skjemaet som politet har laget i denne sammenhengen, veldig viktig at det Norske riksvåpenet er på dokumentet.

 

Det aller beste vil å mase litt på våpenkontoret og be dem om dem kunne være så greie å behandle søknaden din raskt, og forklar grunnen.

 

Hvor finner jeg dette skjemaet?

Må vel gå på rødt i tollen da, eller går det greit når den andre har våpenpass til sin børse?

Link to comment
Share on other sites

Her på bjerget får man ikke ha to storviltkaliber samtidig...

Så har man allerede en 308 til rådyr og trening, så får man bruke den på alt.

Her er det nok veldig ulik praksis blant politikamrene. Jeg hadde fra før 308, 9,3 .22lr og en kombi m 6,5. Søkte om rifle i 6,5 og det gikk helt greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

8mnd hørtes mye ut :?: Sier ikke forvaltningsloven noe om at du har krav på tilbakemelding inne 21 dager :?::?:

 

Når det gjelder godkjenning av flere kaliber, på samme bruksområdet er det STOR forskjell i praksis fra politikammer til politikammer. Hører enkelte sliter med å kjøpe storvilt rifle nr 2, hvis de allerede har en. Jeg får godkjent fortløpende det jeg måtte ønske. Har pr i dag våpenkort på 22LR 223rem, 22-250, 243, 25-06, 6,5x55, 7mm rem,8x57, 2stk 338WM, 12/243, 12/9,3x74R, 9,3x74 o/u, 12/76o/u, 12/76 pumpe og 12/76 halvauto.

 

Skulle vært morro å sett om dette hadde gått feks i Oslo :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Sitter og venter på svar på våpensøknad. Har gjort det i 8måneder nå.... ?

 

 

 

§ 11a. (saksbehandlingstid, foreløpig svar).

 

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

 

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

 

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...