Jump to content

Mauser M98 9,3x62


Carl-gustav12

Recommended Posts

Hva vettug pris er, er vanskelig å si. Men jeg fikk bygd min 9,3 på M98 kasse, satt på nytt Douglas-løp(?), lagd custom-stokk i brukbart nøttetre, byttet avtrekk og bygd om til skyvesikring, alt utført av børsemaker, til 7000 eller 7500kr. (husker ikke helt...)

Men det er jo blitt noen år siden...

Link to comment
Share on other sites

Vist børsa har omsmidd hevearm og det er satt på fester for kikkertsikte, og det er satt på et fornuftigt avtrekk så vil jeg tippe at den ligger i 3-4 tusen kroner området og øverste smertegrense er 5000.

 

Eieren har sikkert brukt mere en dette for å få den slik den er, men det er ikke dermed sagt han får igjen pengene.

 

Over 5000, så begynner det å nærme seg en ny børse, selv om

det er noen få lapper igjen.

Link to comment
Share on other sites

Du må nok få en beskrivelse av hvilke komponenter børsa består av før noen kan gi saklige råd om hvorvidt dette er noe å satse på. Stokk, hva som er gjort med låskassen, avtrekk, sikring, hevarm, montasjer. Du bør også kjenne på hvordan den mater patroner fra magasinet. Men i utgangspunktet virker prisen ok.

Link to comment
Share on other sites

HAr lånt med meg børsa hjem for helgen, Stokken er grei, trengs nok en runde med olje, Det sitter kikkertmontasjer på den. Sikringen er det er tror man kaller kvartsikring, hevarmen er smidd om, Mater patronene bra fra magasinet. Avtrekket virket bra, hva slags avtrekk det er veit jeg ikke. Børsa er også bedda så regner med at den samler godt.

Fikk ikke prøvd presijonen i den da jeg ikke gadd å sette på kikkert, og ikke har den åpne sikter, men prøvde bare et par skudd for å teste rekylen i den. Regner med at jeg må innom lensmannen snart og levere søknad. Tror det blir en mauser i våpenskapet snart. Bruksverdien for meg ligger mye høyere en kjøpsprisen.

Link to comment
Share on other sites

Den ser da helt grei ut, med "danske-stokk" som den av en eller annen grunn blir kalt. Jeg har maken stående. :wink:

Det jeg kanskje ville gjort, er å skifte ut de aluminiums-basene(ser i allefall slik ut på bilde) som sitter der, til noe i stål.

Og kanskje satt på et annet avtrekk hvis det som sitter der er et orginalt modifisert et.

Er det trykkpunkt-avtrekk?

Eller direkte (jaktavtrekk)?

Link to comment
Share on other sites

De er nok av aluminium de basene, Avtrekket syns jeg virket greit, veit ikke om det er originalt eller noe modifisert, er direkte jakt avtrekk.

 

Bare for å sjekke:

Lukk igjen bolten, på tomt kammer, og ta tak i avtrekkeren og dra den fremover. Hvis det klikker da, så skaff et annet avtrekk. Det var noen fiks-faksere som modifiserte de orginale avtrekkene og de ble slik. Ikke bra!! :wink:

 

Hvis det ikke klikker så kan du sikkert bruke det til du ønsker noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...