Jump to content

Rapport fra jakt i Sverige


358 Win

Recommended Posts

Reiste onsdag kveld til drev/hundejakt i Sverige. Området vi skulle jakte i lå i Småland , i nærheten av Vimmerby. Vi var ni jegere til sammen. Vi skulle bo i en slags kårbolig på en stor gård som nettopp var pusset opp og der var det knallfint. Maten stod vi for selv med unntak av et varmt måltid midt på dagen. Området var utrolig idyllisk ,mye dyrka mark , enda mere kulturbeiter . Ikke en flekk som kunne være dyrka eller beite stod urørt. Her har vi noe å lære i det gjengroende Norge. Og de bøndene der er medlem av EU :lol: Skogene bestod stort sett av gran og furu men også endel lauvskog.

Noen av oss som var fremme tidlig hadde satt seg ut på villsvinåte allerede første kvelden og skjøt tre villsvin og et rådyr den kvelden.

Dagen etter var det oppmøtet på utsiden av huset, hvor vi gikk gjennom regler for jakten og hva som kunne skytes. Vi kunne skyte villsvin, rådyr , dådyr og hjortekalv.Der var med 4 drivere som skulle sleppe 3 hunder i hvert drev. Hundene var stort sett støtende blandingshunder , men hadde også endel ståloser på elg og svin. Den dagen var skikkelig "stang ut". Ikke fant vi villsvin , nesten ikke andre dyr heller men noen loser var det og det ble skutt en då - bukk

Dagen etter reiste vi til et annet område. Her kunne det i tillegg til det som kunne skytes første dagen også skytes en elgkalv og hjortehind. I første drevet ble det skutt 4 dåhjort og en elgkalv.

normal_Sverige_%2B_2009_029-2.jpg

 

Videre ut gjennom dagen ble det skutt 3 rådyr , og tre då-hjort til. På "paraden" om kvelden lå det 11 dyr

normal_Sverige_%2B_2009_035-2.jpg

En skikkelig fin bukk

normal_Sverige_%2B_2009_034-2.jpg

Vi hadde 4-5 drev hver dag og man kunne sitte ute på jorder eller åter om kveldene hvis vi ville men det var 6-7 minus så det begrenset seg.

Vi er nok bortskjemte etter drivjaktene vi har hatt i Polen men de fleste var positivt overrasket over denne jakta og kan nok tenke seg tilbake neste år.

Så noen tanker om forvaltningen av viltbestandene i det området vi var i. Her har vi også masse å lære i Norge tror jeg. Foring av både svin og hjortevilt er vanlig selv om de sa at de ikke hadde strenge vintre der. Masse dyrka mark i tillegg gjorde at de hadde større villtbetander enn det vi noengang kan drømme om å få her på sørlandet jeg jakter. Virket også som det var samarbeid på tvers av grensene , ikke som her ,at alle skyter det første dyret som stikker nesa frem. Kanskje de har en annen tradisjon for forvaltning i Sverige . Ikke vet jeg men det er tydelig at de gjør det mere riktig enn oss nordbaggar.

Link to comment
Share on other sites

358 Win skrev:

Ikke vet jeg men det er tydelig at de gjør det mere riktig enn oss nordbaggar.

 

 

Ja det er ganske slående, og temmelig irriterende at Svenskene skal være så forbaska mye flinkere enn oss når det kommer til forvaltning og tradisjoner. Danskene kaller oss for fjellaper. Jeg tror vi kunne lært veldig mye av våre naboer, men det trengs kanskje sånne sta og egne gener for å overleve her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Dæven det var en flott dåbukk

Vi var ute å lyste på jordene i og rett utenfor jaktområdet en kveld og der så vi bla. en flokk med 4 bukker , en spiss , 2 som den på bildet og en virkelig stor en. Kan ikke tenke meg finere dyr enn då-hjort, synes den går kronhjort en høy gang.

Det var forresten 2 fargevarianter i området , en som var hvit som snø under og en som var mørkegrå , nærmest svart.

Link to comment
Share on other sites

Flott fangst dere fikk, må si jeg ble litt misunnelig :roll:

 

Er det jaktmuliheter for andre eller har dere spesielle kontakter, og vil dere dele de med andre :?:

 

Et litt dumt spørsmål, er det hegnjakt og hvor mye koster en slik tur :?: dere trenger ikke svare på det siste hvis ØK i heimen kan lese svaret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...