Jump to content

6.5x55 lademanualer og trykkstandarder?


steffen

Recommended Posts

Jeg innbiller meg at spørsmålet er litt feil stilt.

 

Fabrikk ammo er ikke nødvendigvis ladet til en Max Standard. Derfor blir det feil og spørre om alle ladetabeller følger det som er fabrikkammo. Hugs at ammo som selges eller det er anbefalinger på ladninger skal trygt kunne brukes om patronen har ligget i sola og holder 50 grader, eller om den tas frem i minus 50 grader på sydpolen.

 

Ladetabeller også setter noen marginer til det som er regnet som Max for det enkelte kaliber, og dem sier hva ladning man bør starte med og så øke til for at man skal ha kontrol. Noen SAAMI trykk finner du på linken under.Det er CUP trykk (Copper unit of Pressure). Med Amerikanerne sin tradisjon på å saksøke når noe går galt, kan du regne med at at dem ikke setter ut anbefalinger som ligger nær muligheten for en rettsak. http://www.leverguns.com/articles/saami_pressures.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du blir klokere av de opplysningene jeg kommer med, men de illustrerer litt av problemene du får når du spør om trykkstandard.

 

6,5 krag og svensk mauser ble opprinnelig ladet til 3050 kg/cm2. Etter endel år fant en ut at dette var litt for høyt trykk for krag geværet og i Norge ble 6,5 ladet til 2900 kg/cm2. Dette var også stri kost for en krag som ble brukt til baneskyting år etter år, og der en slet ut løp etter løp. Rano ladet derfor sine skytterlagspatroner til et makstrykk på 2700 kg/cm2.

 

Så kom mauseren i bruk i DFS, den tålte mer, og det kom en 6,5 High speed (med svarte tennhetter) som var ladet til en trykkstandard på 3400 kg/cm2. Denne ammunisjonstypen er fremdeles i bruk, og er det som i dag regnes som standard 6,5 mauser (og sauer).

 

Så hva er trykkstandard på 6,5 ???

 

Du må vite hvilket trykk låskassen din tåler og velge trykk etter det. Lader du for en krag skal du velge andre maksladninger enn for en mauser.

 

Jeg tar masse forbehold om at jeg husker korrekte trykkverdier, jeg tar dem fra hukommelsen, og den er ikke like pålitelig som skriftlige kilder. Men prinsippet og historien er korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...