Jump to content

Advarsel ang. våpenskap


Pål Pot

Recommended Posts

Tidligere i dag "vart æ skræmt".

Hentet ut noe greier fra våpenskapet mitt. Et PSSO-skap av typen S-5. Lukket skapet igjen og låste det med nøkkelen. Etter en stund skulle skapet åpnes på nytt. Låste opp med nøkkel og vred låsemekanismen for å åpne skapet. Men, nei.... Låsemekanismen, som vanligvis skal dreies 90 grader, lot seg kun dreie ca. 80 grader. Ikke f... om det var mulig å få den lenger. Døra gikk ikke opp samma hva jeg gjorde. Antok umiddelbar at noe hadde satt seg i veien for boltene der hvor de skal returnere inn i døra når de trekkes ut av karmen får å muliggjøre åpning av skapet. Har nemlig tidligere sett den muligheten og forsøker å fokusere på dette når jeg setter fra meg saker i dørhyllene. Kunne derfor ikke begripe hva som var kommet i veien for boltene.

Fortvilelse er vel et ord som dekker det jeg følte da jeg sto der med et våpenskap i vranglås, fasboltet til betong med ekspansjonbolter. Nå var gode råd dyre.

Det eneste jeg kom på var at kanskje kunne noen vibrasjoner i skapet sammen med press på boltene får noe til å skje der inne som igjen muliggjorde åpning. Å bevege på skapet er jo umulig siden det er boltet fast. Fant fram ei gummiklubbe og banket i døra gjentatte ganger mens jeg øvde press på åpningsmekanismen. Plutselig hendte det jeg hadde drømt om, men ikke trodd på: døra gikk opp!!!

Lettelsen var, som dere kanskje kan forstå, enorm.

Granskningen av hendelsen avslørte følgende: Jeg hadde puttet mine reservenøkler (hus, bil, +++) som henger på et digert nøkkelknippe i en dørhylle rett over en av låsboltene for døra. I dørhylla er det noen åpninger i bunden. Et par nøkler fra knippet hadde falt ned gjennom åpningen og lagt seg slik til rette at låsboltens returbevegelse ble forhindret. Slagene fra gummihammeren hadde nok fått nøklene til å vibrere slik at de endret posisjon tilstrekkelig til at låsbolten fikk plass til å returnere nok til at døra lot seg åpne.

Dette synes jeg viser at PSSO har en dårlig konstruksjon med tanke på mulighetene for vranglåsing. Låsboltene burde etter min mening vært sikret fri returbevegelse uansett hva og hvordan man velger å fylle skapet. Noe så enkelt som å sette på noen hylser der hvor låsboltene skal bevege seg hadde vært løsning på dette problemet. Jeg kommer, etter denne hendelsen, aldri til å få noen god følelse når jeg lukker døra og låser. HUFF.

 

Tenk på dette før dere låser et PSSO.

 

Pål Pot

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg hadde gjemt nøkkelen "ett lur sted" en gang, å da han skulle på landsskytterstevnet fikk han ikke opp døra for nøkkelen "var forsvunnet"... :shock:

Han fikk tilslutt løs skapet fra veggen etter mye banning og svette, så gjøv han på med vinkelsliper fra baksia å hull ble det.

Mener det var noen som fant nøkkelen når han holdt på med åpninga.... He he.

 

Gjett om han fikk høre en ny vits i ettertid... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...