Jump to content

Ferlach double rifles


Ole-Johan

Recommended Posts

Ja den kontinentale våpenproduksjoen innen dettet segmentet skal ikke undervurderes. Du har flere som Karl Hauptmann, Johan Fanzoi (som kommer på Villmarksmessa), og lignende som bygger håndlagde dobbeltrifler. De har et veldig europeisk snitt og har etter min mening ikke samme stil og klasse som de Engelske, men dette er som smaken. De er jo også forholdsvis mye billigere en Best London Rifler. Men de holder seg ikke like godt i verdi da. Selv syntes jeg de ofte ser gravide ut. Kvalitets messig skal de være helt på høyde.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Som du sier så har de ofte drag mot det vulgære, smaken forskjellig, og noen dras av både det ene og det andre...

 

Men enkelte rifler ser slett ikke værst ut, uten at jeg vet noe om hvordan dimensjonene på baskylene er og hvilke patenter av sidelås som benyttes. Greener-bolten er ofte tilstede, og gir i alle fall meg assosiasjoner om tyske våpen. Men den er nå egentlig engelsk da..

 

Prismessig har jeg også forstått at de ikke helt henger med, men på den annen side gjør jo det dem mere tilgjengelige. Pris på gamle, brukte våpen er selvsagt et vanskelig tema, som du selv har poengtert i mange sammenhenger. Men jeg har sett Ferlach rifler i 375/458 (sikkert amerikanere som har fått dem bygget) til priser som slett ikke ligger mye over nye tyske rifler i samme kalibre. Hva mener Mr. Purdey om det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er flott at faktisk det blir solgt slike våpen båder britiske og continetale. det er hen håndtverker tradisjon som er i ferd med å dø ut, og mye kunnskap kan gå tapt med data. Og derfor blir kunnskap verdifult og det fører til at våpnene som er håndlagd blir dyrere. Det er mange som griner på nesa av prisene vi i London oppererer med, men hvis vi gjør et lite tanke eksperiment. Searsy i usa har blitt kjent for sine billige dobbeltrifler. hvis du tar bort materialkostnader og regner hvor mange arbeidstimer man får for 50$ i timen som jeg tror ikke er så langt fra sanneheten. med en børse som koster 10.000$ så blir det ca 200 timer. en Purdey dobbeltrifle tar det ca 1200 timer å lage. bare sånn for å sette ting litt i perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Ja riktig. Mye er allerede i ferd med å gå tapt når det gjelder tysk drillingproduksjon. Og tenk deg hva som hadde skjedd hvis ikke dobbeltrifla hadde fått den rennessanse den fikk.

 

Hvis jeg forstår deg riktig, så er egentlig ofte konstruksjonen på Ferlach'ske db-rifler ok, men at de ofte bærer preg av germansk våpenutforming og dessuten alltid mindre arbeidstimer enn engelske?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...