Jump to content

Trening kareler


Bigbear

Recommended Posts

Har like før jul fått meg en nydelig og snill kareler i hus. Kjøpte den fra Krokslett kennel i Breivik (Salten). Har tenkt å bruke den som løshund (far er svensk ch løshund) og tenkte å få noen tips og råd fra erfarne løshundeiere hvordan man går frem under opptrening.

Har hatt mange turer i skauen med lang line og trent innkalling, og det fungerer veldig godt. Han (REX) fikk på 12 ukers dagen erfaring med ferskt blodspor av påkjørt elg. :D .

Har en god del erfaring med NEG løshund under elgjakt, men dette var en ferdiglært tispe som min svigerfar hadde.

Så nå venter jeg på gode råd og mens jeg tar en ny runde i skogen på jakt etter ferske spor på skareføre. :o

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt hund av Jarl J.... :wink:

Hvor mange raser har han nå for tiden...?

 

Kareler, finsk spets, vestlaika og støvere.... Prata med ham for ei god stønn sia og da hadde han visst kjøpt noen vestlaikaer i fra Finland og meldte seg inn i laikaklubben.

Link to comment
Share on other sites

Det første du lærer hunden er å spore, samt og spore sine egne bakspor, det gjør deu enkelt ved at du gjemmer deg for hunden og lar han finne deg, skogsvanthettrening trener du samtidig med sporingen.

Vær tolmodig, har du hundepeil, sett den gjerne på, men ikke bruk den aktivt for å sjekke hunden. Vent alltid på hunden, da får han tillitt til deg, hunden må lære seg til at "far " alltid er der.

 

Så skal den lære seg å søke ut fra deg, sett deg rolig og ta med deg ei god bok og les den, la hunden holde på med sitt, bare følg med den fra der du sitter, etterhvert vil den begynne å undersøke omgivelsene sine og flytter seg lenger og lenger vekk fra deg, han lærer seg da at det er han som finner elgen ikke du.

 

Noe særlig mere er det ikke å gjøre annet enn å være tålmodig, når jaktsesongen begynner prøv og få skutt elg for hunden i LOS så fort som mulig, alldri etterjag.

 

det viktigste av alt er at du BLIR på STEDET der hunden forlot deg, til han kommer inn igjen, begynn alldri å gå med hunden, da lærer han at det er du som finner elgen, og du vet selv at da står elgen dårlig for hunden.

 

Innjagingen skjer som vanlig jakt.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Bare et spørsmål. Skal du prøve og få bikja ettersøksgodkjent?

Da ville jeg i så fall bare trent fysikk og rein dresur. Til det var unnagjort. Preger du en jakthund, spesielt spisshundene for mye på ferskspor før du gjør unna blodsporbiten. Kommer du mest sannsynlig til å få litt problemer. Da blir det "døde" blodspore veldig kjedelig i forhold til ferske elge spor.

Link to comment
Share on other sites

Quoting fjernet jmonsen

Tenkte at den skulle bli godkjent som ettersøkshund ja. Det er nok ett godt poeng du kommer med der.

Er det noe i veien for å trene blodspor på snø/is eller må man vente på våren?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville ikke begynt med og trene blodspor på snø. For det vil fryse. Fordelen med et blodspor er at det lukter bare mere og mere jo lengere det ligger. Fordi det råtner. Hvis det du legger det i snø og - grader vil det bare fryse for deg. Hvor gammel er bikja?

Link to comment
Share on other sites

Den er 3 mnd i dag :D , Får lete etter noen bar flekker og legge ut litt blodspor. Fikk tak i en elgfot i dag etter en påkjørsel forrige uke som jeg skal ha i slutten av sporet.

Hvor gammel må/bør hunden være før man lærer den å søke ut fra meg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...