Jump to content

Friflukt i .240 Wby og 6mm-06


R93LRS2

Recommended Posts

Jeg vet ikke tallet, men hvis 240'n er etter wby-standard, så er det ofte ganske lang friflukt (eller freebore).

6,5-06 kan variere mye ut fra hvilken brosj som er brukt. Min -06 hadde jævlig kort friflukt, etter kamring med brosjen, så den måtte jeg hånd-brosje lengre friflukt på. Jeg tror jeg økte friflukten med nesten 5mm.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er det rett da å anta at man til en viss grad kan bestemme friflukten selv om man ønsker den litt lang på 6mm-06 da stdbrotsjen har kort friflukt, og 240Wby vil være avhengig av hvilken brotsj som brukes. Eller ble det gjort en endring på std-specen til alle Wby-patroner i 1968 til 7/16". Er vel knapt noen av dem som orginalt er konstruert etter 1968. 240'en var vel blant de siste?

 

Jeg ser på mulighetene for en 6mm i en std kasse med COAL på ca 85mm med 115grs Berger VLD eller 115grs DTAC, og en V0 på oppimot 1000m/s. Vil være supersonisk i godt over 1,5km med en slik utgangsfart :shock: Tanken er at ved å ha en friflukt tilpasset disse kulene satt til den nevnte COAL vil jeg kunne utnytte hylsevolumet maksimalt og få høyere hastighet ift normalCOAL med samme trykk.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres ut som et artig prosjekt. Du kan vel bestemme friflukten sammen med smeden så får du det slik du vil. Jeg personlig ville ha tilpasset den til 107 SMK Moly da du får disse til skytterlagspris. Ca.2.05, men det er meg. Det kommer jo egentlig ann på hvor mye du skal skyte med børsa. Til langholdsbruk finnes det jo mange tunge kuler med VLD-profil som bude duge. David Tubb har jo kommet med en ny 117 gr D-Tac, med en spesiell slags grønn coating på, som vistnok skal duge i vinden (i følge det han skriver selv da)

 

Etter mitt syn så er 06'n et mye mer fornuftig valg en Weatherbyen. Tenk bare på at du i praksis har gratis hylser. Eneste bakdelen med ett slik kaliber er jo løpslevetida, men igjen det kommer ann på bruken- og lommeboka. Det som er morro, er jo som vi vet enten kostbart eller ulovlig ! :)

Link to comment
Share on other sites

240 Weatherby ble lansert i 1968. Weatherby kalibrene har alltid hatt FreeBore for å kunne lades til høyere hastighet. Det som er farlig er når børsemakere har fek. kammret en 300wby med kort friflukt. Da vil fabrikkammo være farlig i dette våpenet. De fleste børsemakere slipper ikke slike kammringer uten å merke pipa om dette forholdet. Alle brotsjer som er produsert i nyere tid, har den kortere friflukten. Hva den er i 240 Weatherby tør jeg ikke si noe om da jeg enda ikke har fått meg noen rifle i 240. Men det jobbes med saken...

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa "bortimot 5mm" ja, men jeg husker ikke helt. men det var mye. Jeg kan ha totallengde på -06'ene mine på over 88mm nå.

 

Men jeg ser at du "dingler" mellom 240 wby og/eller 6,5-06, og jeg vil nok også anbeale deg en 6,5-06 hvis du tenker på komponenter ol.

Men midt oppi dette skal du heller ikke glemme 6mm-06. Den er så og si en 240, bare med billigere hylser uten belte. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene. Blir nok 117grs D-Tac om den blir tilgjengelig. BC på ca 0,6 er musikk i mine ører :D Forskjellen i kulepris mellom 107grs SMK og D-Tac er kun av akademisk interesse i dette prosjektet.

 

Fordelen med 240Wby er bedre utvalg på ferdige hylser. De kan også lages ved å kjøre en godt smurt 06-hylse igjennom pressa etter hva jeg har sett andre har fått til. En ufordel er at de visstnok strekker seg mye under skyting, men de som har dette problemet lader også meget hardt :roll:

Fordelen med 6mm-06 er en ørliten tanke større volum som igjen gir rom for litt høyere V0

 

Tanken er å bygge en rifle med liten rekyl som har samme eller bedre ballistiske egenskaper enn 338LM. Med 117grs D-Tac og en V0 på 1000m/s vil en av de 2 jeg ser på ha omtrent identisk vindavdrift og supersonisk rekkevidde som 338LM med 250grs Scenar med V0 900m/s, men fly noe flatere :!:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil slippe problematikken med at 06-hylsa strekker seg så får du gå for AI-varianten. Da strekker de seg minimalt og med 6mm-06AI får du bedre ytelse en Weatherby'n med mye biligere hylser uten det forhistoriske magnumbeltet. David Tubb anbefaler 1:7 eller 1:7,5 for å skyte 117 D-tac i 6 XC men med den hastigheta du vil få i de 6mm patronene du vurderer så trenger du sikkert ikke krappere stigning enn 1:8.

Link to comment
Share on other sites

Det er 240'en som har blitt rapportert om problemer med hylsestrekking, men 6mm-06AI vurderes definitivt også. Enda mer overbore, men går nok styggfort :mrgreen: Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal ha 6,5-284 når disse 6mm'erene har like bra BC, og i tillegg rundt 100m/s høyere V0 :?:P

 

1-8" er det som er i mine tanker også. Vil gi høyere rpm med 3300fps og 1-8" enn 3000fps og 1-7,5", så det skulle passe fint

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at 284-hylsa foretrekkes er vel at den har bedre "iboende presisjonsegenskaper" enn 06 hylsa. Hadde 6.5-06 vært bedre kan du være sikker på at denne hadde vært brukt i F-class og andre former for presisjonsskyting på langt hold. Disse kara bruker jo det som er best og driter i eventuelle kostnader. Jeg ville helt klart gått for 06 varianten pga tidligere nevne fordeler. Hvis det i hele tatt er en forskjell i presisjon så er den så liten at jeg tviler strekt på at dette hadde vist seg på skiva, når jeg hadde skutt. Dette blir imidlertid funderinger fra mi side da jeg ikke har praktisk erfaring fra noen av patronene, men man plokker jo opp litt info her og der......

 

Ser det har kommet ei ny D-Tac kule nå http://www.6mmbr.com/bulletin.html

Link to comment
Share on other sites

Den er vurdert, men ikke foretrukket. Ift kassen jeg har i tankene må jeg da modde magasinene en del. Og når det jeg ser på er en kasse med mulighet for COAL på over 85mm har jeg vanskelig med å se poenget med å bruke en patron beregnet på kort kasse. I et annet våpen hadde den helt klart vært med i vurderingen sammen med ikke minst 243WSSM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...