Jump to content

Ladedata Berger VLD Hunting 155 grs og Vihtavuri N150


Rats

Recommended Posts

Hei,

SP1.

Fersk lader som blir usikker når alt ikke er likt som i ladeappen til Vihtavuori. Der finner jeg Berger 155 grs Hybrid Target og N150 kun.

Er 308 jeg skal lade. 

Tenkte prøve den laveste ladningen her om jeg ikke finner annet.

SP2.

Hva gjør man hvis man ikke finner korrekt match? Kjøper annen krutt eller kule?

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg oppfatter du skal lade Berger VLD Hunting 155 grs i .308 Win med N150-krutt. Når man ikke finner ladedata for en spesifikk kule/krutt-kombinasjon og man har et krutt tilgjengelig, er det god praksis å se etter ladedata for andre kuler med tilsvarende konstruksjon, geometri og vekt. Jeg mener dataene for Sierra TMK 155 grs er trygge å bruke. Ikke utenkelig at du kan gå høyere opp i ladevekt, for N150 er tilstrekkelig sentbrennende ift .308-hylsas beskjedne volum til at du neppe risikerer liv og helse... Men jeg synes det er flott at du som fersk hjemmelader er forsiktig og spør. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "korrekt match", men jeg tenker at hvis du oppnår fine og tette samlinger med Sierra-dataene er det ikke så mye mer å gruble på. Jeg lader for øvrig Sellier & Bellott FMJ 147 grs, Hornady SP Interlock 150 grs samt Woodleigh Weldcore PPSN 165 grs, og bruker 44,5 grs N150 til samtlige.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Sølvrev skrev (54 minutter siden):

Jeg oppfatter du skal lade Berger VLD Hunting 155 grs i .308 Win med N150-krutt

Dersom det er tilfelle så lader du 43gr N150 og lager patronene 71mm lange. Det vil virke. "Maksladning" altså den som gir patronens normerte makstrykk er rundt 45gr. Hardhausene som skyter langhold med 308 bruker gjerne 47gr N150 bak 155gr-kuler. Dem om det, men 43-45 er OK,  med alle 155gr/10g matchkulene.
Jeg pleide å bruke 49gr N550 i den tida jeg brukte denne kula. Med N550 er hylsa full før du når makstrykk.
 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Supert og takk for utfyllende svar. Da kan jeg bruke den Berger 155 grs kula som er Hybrid Target (den ligger mellom 40.3-43.8 grs)

Det jeg mente var at jeg fant riktig grains på kula og kulemerke men ikke riktig kulenavn sammen med VV N 150

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...