Jump to content

Ny kjøp av Browning x bolt super light?


Babar

Recommended Posts

Er ute etter ei hundefører børse men aimpoint på, å har sett meg ut Browning xbolt super light 308 me 42 cm løp. har vært å klødd på den å likte den,men er det noen som har hatt den en stund og erfaring me den? har kun erfaring med tikka og mauser fra før.

Link to comment
Share on other sites

Ja den anbefaler jeg på det varmeste, det er nettopp hundefører børse som var mitt formål med kjøp

Har en med, Aimpoint H30L 2MOA ACET med qr feste så jeg kan bytte til kikkert uten å måtte skyte inn, men har bare brukt kikkerten på på banen, bruker aimpointen under all jakt med xbolten.

Min har KalixTeknik EVO Series Kolbeforhøyer den er gull for meg, min svigersønn kjøpte samme børse uten kolbeforhøyer men har nå i år valgt få det ettermontert etter å ha skutt med min 

 

Jeg er egentlig Sako mann på min hals 😳 så ikke si til noen at jeg nå jekter mest med x-bolten

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nei, den er over hode ikke kresen, svelger alt so far.

Jeg har brukt masse ulike typer, da jeg har så mye "gammel" 308 ammo som bare skal brukes opp.

 

Det fulgte med noe winchester jakt ammo av type Winchester Expedition Big Game Long Range .308 Winchester 168gr Nosler AccuBond Long Rang og type Winchester Power Max .308 150grs

Begge bra men skutt opp .

Ellers har jeg syndet og skutt noe Nato (slutta med Nato nå da jeg fikk det inn med teskje av en børsemaker i fjor hvorfor jeg ikke skulle bruke det i en "ny" Finwolf 308) .

Ellers masse annet som sagt med hovedvekt av disse til mengde trening bildet under

IMG_9754.jpeg.1da55a48e8584893609fc3c93903b808.jpeg

 

Og disse til trening og jakt bilde underIMG_9755.jpeg.24ec097e0d702733dd5315e530f7a43f.jpeg

 

veldig fornøyd med power-core på rådyr jakt, har blitt "favorit" presis og lite kjøtt ødeleggelse,

Silvertip har jeg lagt vekk pga stor kjøtt ødeleggelse på elg og har holdt meg til norma elite der da jeg har så mye av den liggende.

Har også prøvd norma Ecostrike den går godt i børsa, ikke skutt noe dyr med, den men den er dyr så kommer ikke til å gå for den med det første. 

 

Jeg har en Hausken demper på som går langt inn på løpet bygget av en kompis "Gunnar"

IMG_9757.jpeg.1a864d23321c413422b7b7ba840ea98c.jpeg

 

Og her har du montasje

IMG_9759.jpeg.cf23ed4319d91acaa772ab199f9edb69.jpeg

 

Som sagt topp fornøyd , skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke har gått for aimpoint på et tidligere tidspunkt, men det er vel noe med at en kan bli litt si rompa og sær når en skyter godt med en rigg.

Syntes det gikk overraskende fort å venne seg til rødpunkt måtte bare lære meg til å sette den på lav styrke, føler faktisk at den blender om den ikke er stilt lavt på styrke, men det kan jo være min alder ?  

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Er aimpointen  god fordi det er til hundefører gevær eller er det ett generelt godt sikte 

Har sett noen monterer Micro ganske langt framme på løpet

Edited by Finito
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har god oversikt bruker begge øyne og slipper å "finne" dyret i sikte.

Veldig fordel spesielt i tetta, på sporing av skadet vilt der ting ofte kan skje fort.

Generelt når du driver/går/beveger deg som fører med løs hund, da må du ta den "posten" du er på til en vær tid når tingene skjer. Du har ikke faste steder dyret kommer, ryddet skuddfelt osv som du kan gjøre på en fast post.

Ikke en god kikkert til skumrings jakt, eller på bø/post jakt der du trenger forstørring.

Ei heller særlig brukenes på reinsdyr, sel, bever, eller toppjakt på fugl så vær til sitt bruk.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jeger63 skrev (1 time siden):

Ellers har jeg syndet og skutt noe Nato (slutta med Nato nå da jeg fikk det inn med teskje av en børsemaker i fjor hvorfor jeg ikke skulle bruke det i en "ny" Finwolf 308) .

Blyfri nato?

Hva sa børsemakeren?

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (1 minutt siden):

Blyfri nato?

Hva sa børsemakeren?

hehe , jeg kan ikke gjengi de detaljene, men han overbeviste meg om at det ville kunne ødelegge børsa, da det ikke er helt samme størrelse på hylsa Nato vs 308w med mer.

Da jeg i fjor var så "heldig" å få tak i en fin Sako Finwolf 308, "drømme rifla" jeg sto å klådde på i -82 men ikke hadde penger til da, så jeg måtte ta til takke med en tikka m55 , valgte jeg å gjenge den opp for lyddemper.  Vi ble stående å prate om børsa, da jeg plukket den opp hos ham på vei til skytebane for innskyting.

Jeg hadde med meg en god bunke Nato ammo og har alltid brukt det tidligere i mine 308W, både i  remington, sako, parker hale, Savage, tikka og i overnevnte x-bolt. 

Men har altså sluttet med det nå fordi jeg ble redd for å ødelegge Finwolfen (den kan vanskelig erstattes) så da har det blitt til at jeg kutter Nato i resten av børsene også. 

Sikkert noen her på kammeret som kan forklare dette mere inngående.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hadde en Browning X-bolt Atacs Au Camo som jeg egentlig ikke burde solgt. Gikk som ei kule :winke1:. Glatteste pipa jeg til nå har eid. Super presisjon. Eneste jeg kunne ønsket, var en større boltkule, i stedet for den flate, lille knotten.

Husker at jeg byttet fjæra i avtrekket for å få det lettere. 

Som sagt, burde ikke solgt, men gjør det stadig vekk for å prøve noe annet  ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

må si jeg er spent på å prøve Browning no, ska ivertfall blir godt med ei lita og lett børse, glæder meg også til å prøve aimpoint igjen, denne gangen blir det mickro h2 så får man se om mann blir fornøyd med den å :)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...