Jump to content

Har noen kunnskap om om Fortuna Vorm. J.P. Sauer & Sohn Suhl modell XVIII (18) Royal?


Houmb

Recommended Posts

Fikk ny hagle i hus i kveld. Sauer sideligger i kaliber 20. Den hadde ikke vært avfyrt på 25 år og det ser ut til å være en Fortuna Vorm. J.P. Sauer & Sohn, Suhl produsert i juni, 1953. 

Jeg skjønte ikke helt hvilken modell den var stemplet Fortuna og jeg har skjønt at de skal være gode modeller, men det ser også ut til å være en modell XVIII Royal, altså nummer 18 Royal, i følge shotguns.se, og de skriver følgende: 

Model Royal (1953 to 1958)
Caliber 12, 16 & 20
English stock or pistol grip with cheek piece.
Purdey double sliding bolt with Greener cross bolt
Sideclips and safety on the top strap
Scalloped action has a straight ending towards the stock, loading indicators on action side, double triggers
Ejector
"A premium gun that always was engraved. A copy of the old XVIII." 

 

Det ligger et bilde av action/avtrekkere fra siden  og den ser lik ut. 

Er det noen som vet noe mer om disse? (Jeg hadde egentlig tenkt å ta den til børsemaker og tilpasse stokken, men hvis det er mer enn bruksverdi i den, bør jeg muligens vurdere andre løsninger?) 

Beste hilsen 
Houmb

Link to comment
Share on other sites

Houmb skrev (På 10.5.2024 den 22.17):

Fikk ny hagle i hus i kveld. Sauer sideligger i kaliber 20. Den hadde ikke vært avfyrt på 25 år og det ser ut til å være en Fortuna Vorm. J.P. Sauer & Sohn, Suhl produsert i juni, 1953. 

Jeg skjønte ikke helt hvilken modell den var stemplet Fortuna og jeg har skjønt at de skal være gode modeller, men det ser også ut til å være en modell XVIII Royal, altså nummer 18 Royal, i følge shotguns.se, og de skriver følgende: 

Model Royal (1953 to 1958)
Caliber 12, 16 & 20
English stock or pistol grip with cheek piece.
Purdey double sliding bolt with Greener cross bolt
Sideclips and safety on the top strap
Scalloped action has a straight ending towards the stock, loading indicators on action side, double triggers
Ejector
"A premium gun that always was engraved. A copy of the old XVIII." 

 

Det ligger et bilde av action/avtrekkere fra siden  og den ser lik ut. 

Er det noen som vet noe mer om disse? (Jeg hadde egentlig tenkt å ta den til børsemaker og tilpasse stokken, men hvis det er mer enn bruksverdi i den, bør jeg muligens vurdere andre løsninger?) 

Beste hilsen 
Houmb

Kjenner ikke til dette våpenet, men hadde vært interessant å få sett noen bilder av hagla 😊

Link to comment
Share on other sites

Bilder blir aldri feil. Tilpassing av kolben kan ødelegge samlerverdien om det gjøres for mye. Våpenet er nok mer verdifullt enn de vanlige modellene, men det er ikke så mange som samler på slike så vurdering er vanskelig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...