Jump to content

Kamre om 6,5 CM til 260 Rem


Recommended Posts

Jeg vurderer kjøp av nytt våpen som ikke kommer i 260 Rem som er kaliberet jeg ønsker meg, men leveres i 6,5 CM. Noen som veit om den bare kan brotsjes om til 260 Rem eller om diameter over skulder på 6,5 CM er større enn diameter på tilsvarende sted er for 260 Rem? Hadde vært greit å kunne brotsje om uten å måtte kappe pipa i rævva og skru den lengre inn. Etter å ha kikket på målsatte kalibertegninger så tviler jeg på at det funker, men det kunne jo vært greit å få et svar fra noen som evt har kunnskapen da jeg neppe er den første som har tenkt denne tanken. Mine kunnskaper i matematiske beregninger strekker dessverre ikke til for å ta det i teorien.
P.S. Forslag om å bruke opp pipa 6,5 CM eller å kjøpe alles DFS-favoritt 6,5x55 er ikke svar på spørsmålet :-)

Link to comment
Share on other sites

Det går fint.

Men, halsen i kammeret på fabrikkvåpen pleier å være ganske vide for at alle patroner skal kamre.

Når man kamrer om må man da ha en kammerbrosj som har samme diameter, eller større, enn halsen i fabrikkammeret. Hvis ikke får man en grad i halsen, og på hylsa, og man må sette pipa tilbake og skjære nytt 260-kammer alikevel.

Tipset mitt er å sette pipa tilbake med en gang. Da vet du at det blir korrekte dimensjoner.

 

Jeg har gjort dette flere ganger når jeg har kamret om 222-piper til 223. Om det har blitt grader i kammerhalsen, og på skutte hylser, har jeg ikke brydd meg om siden hylsene gikk rett i bøtta.

Selv med grad ble presisjonen noengang bedre siden del lille trange 223-delen i halsen linet patronene bedre opp mot overgangskonus/rifling enn et vidt 222-kammer. Det kan jo også hende at bedre presisjon kom av bedre kvalitet på overgangskonus på 223-brosjen enn det tidligere 222-kammeret.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

OK. Jeg syntes det så snaut ut med 0.21 mm større diameter bare 2 mm langre ned, men jeg stoler på deg. Forstår at det enkleste er å kappe med en gang og brotsje nytt, men originalpipa er ikke noe for lang som den er.
260vsCM.jpg.92a090bcd9dec14ea9407ffd51949197.jpg

Hvis jeg dytter inn en hjemmeladd 260 i CM kammeret da så vil jeg sannsynligvis kjenne om halsen på mine hjemmeladde 260 glir lett eller om jeg er så heldig at CM kammeret er tight over halsen eller ei?

Aha?? 223 mer presis enn 222???

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvilket våpen dutenker å kjøpe. Dersom du setter pipa tilbake kan du også få rettet/kotrollert front av kassa og du får et rett kammer.

260 er vel såvidt lengre enn CM så om du MÅ sette den tilbake er nok avhengig av kammeret på den pipa du får.

Personlig ville jeg satt pipa tilbake slik at halsen har "nytt" kammer.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer en Sako 90. Det er egentlig bare tull da jeg allerede har 2 stk 260, men jeg synes den er bortimot akkurat slik ei boltrifle skal være. De burde ha såpass justert maskiner heretter at oppretting av støtbunn, gjenger og brystning ikke er nødvendig.  Det er diameter ved overgang kropp/skulder på CM jeg er litt i tvil om. Den hylsa er noe mer sylindrisk enn 260. Om det hele blir noe av så blir det sikkert til å kappe gjengepartiet og brotsje nytt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare gå for 6,5CM? Lapua lader begge med samme kule og CM har bedre hastighet. dette med 136grs kule. 

Har selv skutt .260 fra den skiftet navn fra 6,5/308. ut fra komponenter og mulig tilgang på ammunisjon så vurderer jeg å skifte til CM.

Tyngre/lengre kuler i disse to vurderer jeg ikke til mitt bruk. 

Link to comment
Share on other sites

Økonomisk sett så er det nok billigere å kjøpe dier i 6.5CM og noen hundre lapua hylser(De varer lenge) enn å få børsemaker lage deg en 260 Rem, men er vel ikke det som er greia her 😀

Link to comment
Share on other sites

vux skrev (2 timer siden):

...., men er vel ikke det som er greia her 😀

Jeg har brotsj, dieset og hundrevis av hylser til 260 og de er lette å forme fra 308.
Om fornuften skulle tale, så burde jeg i alle fall ikke ha noe nytt våpen :-) Det er bare det at jeg liker den nye Sakoen inderlig godt og 6,5 CM skal jeg ikke ha. Jada jeg veit. Jeg er sær, gammel og grinete  :-)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok også satt pipa litt tilbake. Å rette låsekassa er nok aldri feil også er det nok også greit å få halsen ny, da vet du at alt er rett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...