Jump to content

Berger 180gr Target Hybrid - sensitiv for friflukt?


Recommended Posts

Jeg har nettopp prøvd å lade Berger 180gr Target Hybrid i 7mm PRC og fikk noen resultater jeg ikke forventet.

Kunne godt tenke meg å høre om det er noen som har teorier som kan forklare følgende resultater:
Skutt på 100m, 7 PRC, Lilja 20" pipe, Peterson hylser, F210 hetter og 68,3gr N565 (etter å ha skutt og funnet en node rundt 876m/s, derav 68,3gr N565 som basis for en COL test). 

Max COL er 87,00mm, da står kula omtrent i riflingene. Testet med følgende COL: 86,80 - 86,60 - 86,20 - 85,85mm

Resultat: 85,85 = 3  skudd hull i hull 4,28mm spedning, Vo 876,5m/s, ES 2,8, SD 1,2

Øvrige runder (86,60 og 86,21) gir ekstremt dårlig samling (over 50mm begge), dårlig ES og dårlig SD og tilnærmet dønn vertikalt linje på alle skuddene og ganske lik avstand mellom hullene. Farten går også ned fra 876,5 til 872/870m/s.

Jeg hadde ikke forventet så store utslag på 0,35mm friflukt (85,85 til 86,20mm) da jeg mener å ha lest at disse Hybrid kulene ikke er like sensitive for friflukt som VLD kulene. 

Alle hylsene er likt behandlet, FL size i Hornady die uten ekspander), ikke kalibrert neck tension med mandrel så noe avvik kan muligens skyldes dette?

Bildet under viser 3 skudds samlinger, Vo og COL. Se bort fra ELDx skuddet i kald pipe helt til høyre. 


Berger180Hybrid.jpg.b4fe044760a202f2bc9e460b3897ba37.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Har du referansesmmo?

 

hva skjer om du gjør samme test en gang til?

 

tre skudd er veldig lite for å kunne si noe som helst, men det er jo ikke lovende tendenser. Har du et annet krutt å teste med?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rekkefølge?

Temp våpen?

Osv osv

 

Små endringer på "input" krever stålkontroll på øvrige (svæææært mange) faktorer og et større antall repetisjon for å si noe helt sikkert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (8 timer siden):

Har du referansesmmo?

 

hva skjer om du gjør samme test en gang til?

 

tre skudd er veldig lite for å kunne si noe som helst, men det er jo ikke lovende tendenser. Har du et annet krutt å teste med?

Har funnet flere gode samlinger (6-17mm på 100m) med samme innsatsfaktorer med andre prosjektiler.
Dette er med Nosler ABLR 175, Barnes LRX 168, Hornady CX 160, ELDX 175 og ELDM 180. 
Ingen av dem har gitt tilnærmelsesvis så store utslag i vertikalen ved endring av friflukt som disse Berger kulene.

Har en leveranse med krutt på vei inn så jeg skal kjøre en repetisjon av samme test igjen.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...