Jump to content

Lyddemper og endret treffpunkt


Optimist

Recommended Posts

Jeg har skaffet meg en Smith Wesson 422 som jeg har montert på overgang til lyddemper. Med denne skyter jeg fine samlinger omtrent der jeg ønsker. 

 

Når jeg skrur på lyddemperen endrer ting seg fullstendig. Noen av kulene har innslag i skiven på en måte som om de har vridd seg og treffer sidelengs, og på 5 meter med støtte endrer treffpunktet seg markant opp og til venstre - og det er snakk om ganske mange cm selv på 5 meter. Se vedlagt bilde med serie på 2x10 - uten om med demper. 

20240404_184047.jpg.8fb3cda29ed7018f522f5c93573bee6b.jpg20240404_184605.jpg.eabc3fb54b2fe98fe88538f938b135eb.jpg

På 12 meter er det ennå større utslag - det ble det siktet mot rød firkant. 

 

I tillegg merker jeg at jeg får en merkbar kruttsprut i ansiktet når demperen er på kontra når den ikke er det. 

 

Er det noen som har noen tips til hva dette kan være, eller hva som kan gjøres med dette? 

Edited by Optimist
Korrektur
Link to comment
Share on other sites

Demperen, gjengene i demperen, i adapteret (om du bruker det) eller på våpenet er skjeve. Prøv å sikte gjennnom løpet med lyddemperen på, og se etter merker av kuler i utgangsåpningen på lyddemperen. 

Dette er det sannsynlige svaret, og det vanligste. Vanligst er gjengene på våpenet skjeve, men slike adapter er også gjerne tvilsomme. 

Det kan også være et fremmedlegeme i demperen.

 

En mulighet er at du bare ikke har skridd nok til, eller at noe har løsnet. 

 

At du får mer røyk og krutt i ansiktet med demper er normalt. Det er mer mottrykk der det normalt skal ut, og noe går bakover.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemeldingen! 

Siden den samler greit med overgangen/adapteren regner jeg med at gjengene på selve løpet er greie - men jeg mistenker at du kan ha rett i at dette kan være på "hankjønnsdelen" av adapteren eller i "hunkjønnsdelen" av demperen. 

 

Jeg ser ingen umiddelbare skader på utgangen av demperen, men jeg har ikke sett inni. 

 

Gode tips som skal følges opp! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...