Jump to content

Lading av modernekrutt i svartkrutt våpen?


WinchesterM94

Recommended Posts

Før jeg blir halshugd av noen nå så må jeg bare si at jeg vet det ikke er lurt men går det?

 

Se på 45/70 foreksempel? Denne er ladet med røyksvakt men garantert og ikke sprenge gamle rifler. Oppleve at i ladegrep med Marlinen min at det randt ut ubrennt krutt etter skyting med fabrikk ammo i dette kaliber.

 

Hvordan er det da og lade en jarman eller en roling block i 12,7X44R med røyksvakt?

 

Hva krutt bør man velge? Full hylse med veldig saktebrennende eller bittelitt med raskekrutt?

 

Har tilgang til ett gammel vark jeg kunne prøve på hvis jeg ville men er ikke sikker jeg tør etter og ha sett den :shock: Tror nesten den sprenges med svartkrutt også :mrgreen:

 

Men vil ikke kjøpe ei gammel rifle bare for og ødelegge så alle med noen hjelp er velkommene til og si det her.

Link to comment
Share on other sites

Før jeg blir halshugd av noen nå så må jeg bare si at jeg vet det ikke er lurt men går det?

 

Se på 45/70 foreksempel? Denne er ladet med røyksvakt men garantert og ikke sprenge gamle rifler. Oppleve at i ladegrep med Marlinen min at det randt ut ubrennt krutt etter skyting med fabrikk ammo i dette kaliber.

 

Hvordan er det da og lade en jarman eller en roling block i 12,7X44R med røyksvakt?

 

Hva krutt bør man velge? Full hylse med veldig saktebrennende eller bittelitt med raskekrutt?

 

Har tilgang til ett gammel vark jeg kunne prøve på hvis jeg ville men er ikke sikker jeg tør etter og ha sett den :shock: Tror nesten den sprenges med svartkrutt også :mrgreen:

 

Men vil ikke kjøpe ei gammel rifle bare for og ødelegge så alle med noen hjelp er velkommene til og si det her.

 

 

NEI!!!! HELT OG TOTALT OG ABSOLUTT NEI!!!

Link to comment
Share on other sites

Generellt en dårlig ide, og enda dårligere blir den om en bruker en tvilsom børse.

 

Skaff deg svartkrutt eller Pyrodex, og sjekk børsa skikkelig.

 

Om du bare må prøve finnes det data bla på robsoft.

Link to comment
Share on other sites

synes å huske en artikkel i gamle VJ om nettop det du nevner.

 

som noen allered har uttrykket ganske klart er dette ikke nødvendigvis sunt, men i noen kalibre MULIG om du vet hva du driver med.

 

jeg vet lite om dette, men vil tro at løsningen er små ladninger med relativt rasktbrennende krutt.

 

med andre ord, ustabilt og lite fornuftig.

 

Ladeboken hinter frempå med en ladning i forbindelse med 45colt(eller et annet gammelt revolverkaliber) hvor nettop en liten dose relativt raskt krutt og en bløt blykule var en mulighet om man absolutt måtte skyte "hvitkrut" i gamle våpen i utgangspunktet beregnet for svartkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte bare og prøve med den børsa da den skal destrueres uansett(bare hjelpe den litt :roll: )

Det jeg tenkte var og bare prøve med denne(Langsnor og skrustikke) Se om det blir sprekker eller værre. Og kjøpe noe som er ordentelig og skyte med hvis det går.....Vet det ikke er og ambefale men det går jo i mange tusen springfield trapdor over fjorden hvertår??? Er den laget så mye bedre enn husquerna og remington roling block rifler?

Link to comment
Share on other sites

Har du røyksvake ladninger for trapdoor i 50/70 har du jo et utgangspunkt.

 

Men når det vraket du skal sprenge går i småbiter, hvordan vet du at det skyldtes ladningen eller våpnet?

 

Er det veldig om å skyte rolling-block med røyksvakt kjøper du en svensk en i 8x58rd

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er en mer utfyllende forklaring til hvorfor nei.

 

For det første, fabrikkpatronene i kaliber .45-70 er ladet for å ikke sprenge "middels-gamle" våpen i det kaliberet, i en gammel Remington Rolling-Block eller en Spriengfield Trap-Door kan du neppe forvente noen særlig sympati om klenodiet går i filler etter å ha foret det med moderne patroner.

Selv om det er teknisk mulig at det fungerer og går bra en stund.

 

Når det gjelder våre kjære 12,17x44R og Jarmann patronene så kan du utelukke den førstnevnte med en gang, den er ikke konstruert for å dytte ut en så tung blykladd med noe annet enn svartkrutt, til det er hylsevolumet og ergonometrien bare helt feil.

 

Hva angår Jarmann så hadde jeg flere lange samtaler med salig Svein Solli, måtte han hvile i fred mellom safariene på de evige jaktmarker, om akkurat det temaet.

Han hadde tenkt i de samme baner selv, men etterhvert slått fra seg tanken nettopp fordi det var små marginer og de fleste våpnene i det kaliberet ikke hadde noen sånne marginer å gå på i utgangspunktet.

En annen grunn til at han la prosjektet på is var nettopp at sånne skrullinger som meg (og du) kunne finne på å kopiere det og dermed ville flere bli utsatt for dødlig fare.

 

Det skal innrømmes at det fantes patroner til Jarmann med røyksvak ladning, men karakteristikkene på de kruttsortene (ballistitt og div. bladkrutt) som fantes den gangen var ikke enkle hverken å beregne eller duplikere med moderne kruttsorter, dessuten var våpnene blitt 80-90 år eldre siden de patronene ble produsert.

 

Altså er det bare å holde seg til svartkrutt eller Pyrodex.

 

Og det er jo mer sjarm med riktig røyk og lukt da. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...