Jump to content

Pardini FPM fripistol


Stimm

Recommended Posts

Hei. 

Er det noen som har erfaring med Pardini FPM som de er villig til å dele? 
Fordeler/ulemper fra CM84e? 

Tilleggsspm:
Jeg syns vinkelen på skjeftet til min Morini CM84e er litt skarp. Må knekke håndleddet skikkelig for å få kornet på linje med skuret. 
Noen som vet om Rink sitt grep er like brutal i knekken?

Ganske grønn i fripistol verden, så ikke halshugg meg :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en FPM og er veldig fornøyd. Du må regne med å jobbe litt med den for å få grepet til å passe perfekt til din hånd, men det gjelder alle fripistoler. Grepet på FPM har en veldig normal vinkel, trenger ikke bøye håndleddet mye i noen retning. Den har et veldig bra avtrekk, ekstremt lett, men samtidig skal det lite trening til før du har full kontroll selv med avtrekk ned i 10-15 gram. Jeg hadde ikke valgt en fripistol med elektronisk avtrekk, så lett som avtrekket er på FPM med mekanisk avtrekk så ser jeg absolutt ingen fordeler med elektronisk avtrekk som pluttselig kan svikte pga manglende strøm, feil i elektronikken osv. 

 

Skal du bli god til å skyte fripistol så må du trene en del på det, men det er veldig gøy. Det er uten tvil den vanskeligste øvelsen, enda vanskeligere enn luftpistol. 

 

Hvis du kjøper deg en FPM så er det en ting som du må gjøre med pistolen hvis du ikke kjøper en brukt hvor dette er fikset. Pistolen har en kompensator som sitter sammen med frontsiktet/kornet. Når du skal rengjøre kompensatoren så må du skru løs både sikte og kompensator og fra fabrikken er det ikke lagd noe system for å sette den tilbake på plass nøyaktig samme sted som den stod før du demonterte den. Du må mao skyte inn pistolen på nytt for å få siktene riktig. Jeg fikke en børsemaker til å lage en liten forsenkning ytterst på løpet slik at jeg kan montere siktet/kompensator nøyaktig samme sted som det stod før jeg demonterte det. 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar @PalSor
Opplever du skjeftevinkel som lik Pardini sin finpistol?

Ja, fripistol er vriene greier.. Ikke skutt særlig mye da jeg sliter med grepsvinkel på Morini skjeftet. Men jeg liker luftpistol veldig godt, så tror også fripistol faller i smak med riktig utstyr, og trening :)

Jøss, det hørtes jo ut som en klønete løsning på kompensatoren.. Godt det finnes noen kreative sjeler der ute. 

Link to comment
Share on other sites

@StimmJeg skyter finpistol med en Pardini SP22 og grovpistol med en Pardini HP32 og jeg synes grepsvinkelen på FPM som ganske lik. Den er i hvertfall så lik at jeg ikke tenker over at det er noen forskjell. 

 

Når det gjelder kompensatoren så er det mulig å demontere den delvis uten å løsne hele fronten inkl kornet, men for å få rengjort alt ordentlig bør det hele demonteres i hvertfall etter ca 1500 skudd. Hvis du liker luftpistol kommer du helt sikkert til å like fripistol. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (3 timer siden):

@StimmJeg skyter finpistol med en Pardini SP22 og grovpistol med en Pardini HP32 og jeg synes grepsvinkelen på FPM som ganske lik. Den er i hvertfall så lik at jeg ikke tenker over at det er noen forskjell. 

 

Når det gjelder kompensatoren så er det mulig å demontere den delvis uten å løsne hele fronten inkl kornet, men for å få rengjort alt ordentlig bør det hele demonteres i hvertfall etter ca 1500 skudd. Hvis du liker luftpistol kommer du helt sikkert til å like fripistol. 


Tusen takk :)
Fant en i nærheten som har rink skjefte på sin CM84e, så skal prøve det først - hvis ikke må nok Bækkevold foreta en bestilling for meg :)
Skyter selv fin med en RF, og grov med HP. Også bruker jeg K12 til luft, men har Nill skjefte på disse riktignok. Godt fornøyd med disse, så er derfor jeg har hengt meg litt opp i en FPM, og selge unna CM84e. Var en på Finn tidligere i påska, og den gikk dagen etter, så er heldigvis et marked for disse :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja jeg ble aldri god i pistol skyting. Jeg gled mere over i og lære nybegynnere og lede skytingen. 
Har eid walther steyr og matchgun luftpistoler. Og de matcher følelsen til fripistol angående greps vinkel og gir veldig god trening veldig billig. 
Hadde bare walther gps med gammelt avtrekk og løp for 32. Jeg skulle bytte den ut med en ny hit på den tiden. Feinwekbau. 
dette når jeg følte at gps’n begynte og stoppe egen progresjon. Noe den aldri gjorde. 
misunner dere denne sporten. Fikk leddgikt som går i sennefestene og gjør armen for svak for finpistol. Og andre grener fristet liksom ikke. Hadde en Glock 17 for og prøve det ut. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...