Jump to content

Arv


Emil39

Recommended Posts

Dette er litt interessant..hvis man ikke har våpen fra før av, hvordan skjer denne prosessen? De sjekker vel om man er skikket til å eie våpen håper jeg, før de utsteder våpenkort. Men vil det si at dette betyr at man kan eie våpen uten et reelt behov? "Behovet" er arv/affeksjon rett og slett?

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Du kan godt arve et våpen uten å ha tatt jegerprøven og du får nå normalt våpenkort som gir deg rett til å kjøpe ammunisjon. Jeg arvet en hagle som jeg fikk våpenkort til og jeg har ikke jegerprøven. Du har imidlertid ikke lov til å bruke våpenet til jakt uten jegerprøven, men du kan bruke det til å skyte på blink/leirduer på en skytebane. 

Link to comment
Share on other sites

Tidligere fikk en affeksjonsvåpenkort som spesifiserte at bruk ikke var tillatt, nå er det lov å bruke våpen ervervet på bakgrunn av affeksjon forutsatt at en kan dokumentere "våpenkyndighet" , dette er ikke nærmere definert i rundskriv og således litt diffust. Dersom en vil overta pistol eller revolver på bakgrunn av affeksjon forutsetter dette at en har våpenkort på håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, martinJ said:

forutsatt at en kan dokumentere "våpenkyndighet"

Må dette dokumenteres?

 

Kanskje dumt sted å spørre her siden alle her allerede er jegere/sportsskyttere, men hvordan skulle man bevist dette utenom jegerprøve/sikkerhetskurs?

Førstegangstjeneste kanskje?

Link to comment
Share on other sites

On 3/31/2024 at 10:08 AM, m00se said:

Må dette dokumenteres?

 

Kanskje dumt sted å spørre her siden alle her allerede er jegere/sportsskyttere, men hvordan skulle man bevist dette utenom jegerprøve/sikkerhetskurs?

Førstegangstjeneste kanskje?

 

Førstegangstjeneste skal vist være tilstrekkelig, dette står beskrevet i våpenforskriften § 5-4.Erverv og innehav av skytevåpen på grunnlag av arv eller minneverde:

"... Politiet kan berre gje løyve til personar som kan dokumentere å ha tilstrekkeleg våpendugleik, som til dømes gjennomført førstegongsteneste eller aktivitet i godkjent skyttarorganisasjon."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...