Jump to content

Settedybde Barnes LRX 168gr


ronlamagnum

Recommended Posts

Prøver å få Barnes LRX 168gr til å samle i en 7 PRC. 
i COL testen ser ut som om den kula liker friflukt på minst 3,50mm som er i overkant av det jeg har vært borti før og enda er jeg ikke helt fornøyd. Skulle derfor gjerne testet den med enda mer friflukt. 
Problemet er jo selvsagt at kula etterhvert må settes veldig dypt i hylsa og jeg ser at farten nå er ferd med å droppe mer enn jeg liker. Ved 3,17mm friflukt er Vo 912 m/s og varierer svært lite, ved 3,50mm dropper den til 900-910 (og ES 9,8). Lader med nye Peterson hylser, 69,5gr N565 og F-210 hetter (fordi erfaringsmessig får jeg bedre resultat med LR enn LRM hetter). Ingen trykktegn.

Som dere forstår samler børsa bedre jo større friflukt LRX´en får og samlingen er bedre ved friflukt på 3,50mm (17mm/3 skudd) enn ved 3,17mm (2,20mm).

Det er mulig jeg kan øke friflukten ytterligere for å teste om samlingene krymper, men det bekymrer at ES øker og snitt Vo nå går signifikant ned. Kanskje ikke så lurt å sette kula enda dypere dersom den utviklingen bare forsterkes? Så er det dette aspektet med trykkøkning med økende sette-dybde.

Jeg vurderer å skifte fra LR til Magnum hetter for å unngå å sette kula enda dypere (teste effekten dette har på samlingene uten å endre COL) og helst få litt hastighetsøkning på kjøpet.  
Da noen kruttyper ser ut til å respondere mer på bytte av hetter enn andre (jeg bruker altså N565) og F215 hetter har ry på seg for å være ganske "heite, vil bytte til F215 sannsynligvis føre til høyere trykk dersom jeg ikke samtidig reduserer krutt-mengden 

1. Noen som har erfaring med hvor mye krutt-mengden bør reduseres ved bytte av tennhetter fra LR til Magnum i en sånn case (etter noen søk på andre forum ser jeg at 1-1,5 gr reduksjon i kruttmengde sannsynligvis burde gi meg tilstrekkelig margin)?
2. Finnes det noen regler for hvor dypt man kan sette kula før trykkforholdene internt i hylsa begynner å påvirke fremdrift på kula?

 

Edited by ronlamagnum
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...