Jump to content

Indentifisering/verdi


Chelene

Recommended Posts

Uten å være en ekspert så ser det jo ut som en 1849/55 kammerlader… Jeg har sett kammerladere ligge på finn for 7500-12500 avhengig av kondisjonen, men aldri sett en plombert en ettersom at de ikke er registreringspliktige… Her: https://svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=10

Og her: https://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle&weaponid=RIF0040 får du lest litt mer om riflen…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du skriver at den er plombert, kan jeg spørre på hvilken måte den er plombert? Jeg ser ingen tegn til plombering på bildene. Denne behøver heller ikke være plombert for å være lovlig. Vet du faktisk at den er plombert, eller bare antar du at den er det? 

 

Stor forskjell på verdien om den er permanent ødelagt med skikkelig plombering eller om den kan settes i stand igjen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Nei den er ikke plombert. Jeg trodde det da den engang for lenge siden ble tatt med til politiet. Men mormor fikk bare med papirer på den. Fikk dette bekreftet av et annet familiemedlem. 

Link to comment
Share on other sites

Papirer fra politiet på den? Hva slags papirer, denne har aldri vært registreringspliktig så det skulle ikke være behov for noen papirer.

 

Hvis den er registrert likevel, så skal det gå an å få den av-registrert ved å henvise til at produksjonsår står stemplet på låskassen og at dette er et svartkruttvåpen produsert før 1890. Enklere å selge eller overta hvis den ikke er registrert.

 

Edit: Forresten ser det ut som baksiktet mangler. Har den blitt boret opp til hagle, eller er løpet riflet fremdeles? Verdien er mye høyere hvis løpet ikke er boret opp enn hvis den er omgjort til hagle. Å fjerne baksiktet var nok vanlig ved ombygging for bruk som haglegevær.

Edited by Vargen
Glemte noe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...