Jump to content

Diva 3,5år, veien til godkjent ettersøkshund!


JanT

Recommended Posts

Hei!

 

Tenkte eg skal lage en tråd om veien frem til eg greier å få Blandingshunden Diva godkjent ettersøkshund.

 

Trente litt i fjor på senhøsten, men er ikke før nå i vår at eg virkelig har satt meg som mål å få diva godkjent helst innen eit år...

 

Så her vil jeg legge ut bilder video og spørsmål eg måtte ha underveis...

 

Kommenter gjerne og kom med erfaringer eller anbefalinger...

 

Starter med en Video av eit spor vi gikk i går formiddag:

Legger ut en video fra eit anna spor senere i kveld.

 

Her er video nr to fra ettermiddagen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se der ja! Dette blir det en bra ettersøkshund av :)

 

Hvordan har du merket sporet? I innlæringen kan det være lurt å vite nøyaktig hvor sporet går slik at du har kontroll når bikkja evt går av sporet eller får andre problemer. Dette gjelder særlig når det er lengre spor; vi klarer ikke å holde rede på alle trær og busker underveis.

 

Deretter kan det også være lurt å få andre til å legge spor for deg; da må du lese hunden enda mer.

 

Dette er en veldig bra begynnelse; fortsett slik og hunden er godkjent til 10 september :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje merket sporet noe særlig pga har ikke gått de helt lange spoerene enda. Men håpet er å kunne bruke en gps app på iphonen om eg finner det. vist ikkje skal eg begynne å merke med små merkebånd, eller noe. Tar selvfølgelig i mot tips om andre løsninger...

 

Ja Før 10sept hadde vert fint, og ikkje minst Gøy...

 

Er bare å trene trene og suge til seg all erfaring man kan få.

 

Hvor ofte går dere blodspor trening?

 

NY video i første innlegg!!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lagt ut eit nytt spor for ca 12t siden, la det i tett småskog(gran,Bjørk). Har nå tatt med flere moment som avhopp(rettfrem og til siden), sårleie og vanskeligere underlag. Er spent pga det nå er så varmt og lite fuktighet. La ikkje lenger spor en ca 400m grunnet at det nå er betydelig vanskeligere!

 

Har ikkje fått overtalt noen til å legge spor for meg enda, så har lagt dette selv;)

Link to comment
Share on other sites

Er kommet inn etter å ha gått sporet jeg la som er nevnt ovenfor!

 

Momenter som avhopp og vinkel var ikke noe problem, men det som var problematisk var rett før sporslutt ca 10-15m vinden hadde vi i ryggen, gikk ca 10min før hun Krysset sporet og fant skanken! Terrenget her var tilgrodd myr, resten av sporet lå i tett skog og tørt underlag!

 

Prøvde denne gang å gå uten halvt halvstikk rundt livet, gikk rolig men det var nok pga vanskelig underlag tørt underlag.

Der hun gikk litt hardt prøvde jeg å holde henne igjen, men da følte jeg at hun gikk ut av sporet og søkte på nytt. Følte det rett og slett forstyrret søket!

 

Men i alt veldig fornøyd, avhoppa var på ca 5m og vinkel ca 5m og dette fant hun ut av uten problemer;)

 

 

Det største problemet nå er at jeg tripper etter å trene spor, men man skal vist ikke gå mer enn ca 1 gang i uka;) hehe

Link to comment
Share on other sites

Prøvde denne gang å gå uten halvt halvstikk rundt livet, gikk rolig men det var nok pga vanskelig underlag tørt underlag.

Der hun gikk litt hardt prøvde jeg å holde henne igjen, men da følte jeg at hun gikk ut av sporet og søkte på nytt. Følte det rett og slett forstyrret søket!

 

Det største problemet nå er at jeg tripper etter å trene spor, men man skal vist ikke gå mer enn ca 1 gang i uka;) hehe

 

 

Det vil ta litt tid å trene inn passelig tempo uten å bruke snarvegar som halvstikk. Går hunden av sporet når du holder igjen så stopp heilt. Ikkje slepp hunden framover før du ser den har sporet, etterkvart vil hunden lære at den ikkje får gå sporet viss den går for fort.

 

 

Kor ofte du skal trene spor er heilt individuelt. Nokre hunder kan gå spor annankvar dag uten problem medan andre har nok med kvar 14 dag. Prøv deg fram, men ver obs på korleis junden arbeider. Vert den lei/ slitenså ta pause nokre dager.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

b00b97bc-8265-e6ef.jpg

Har vert litt lite med oppdateringer her i det siste, men har gått en del spor siden siste post her!

 

På mandag var vi å sporet eit spor som leder for Ettersøkslaget i kommunen hadde lagt.

Det gikk greit, hunden fant skanken!

Men det eg erfarte var at eg må lese hunden bedre og hunden må trenes på spor kondisjon;)

Link to comment
Share on other sites

Takk takk, målet mitt nå fremover er å trene minst to ganger i uken og eit av de spora skal være minimum 600m ;)

 

Det er allerede nevnt tidligere i tråden, men jeg vil gjerne tipse om at du bør være obs på at for hyppig trening kan redusere motivasjonen til hunden. Dette er svært individuelt, og det er du som kjenner din hund best - så du må finne ut selv hva som er riktig.

 

Jeg har en hund som er svært motivert for å gå spor, men har erfaringen er at hun er mer motivert og går bedre/lærer raskere hvis det blir litt tid mellom sporene. Man kommer faktisk raskere til mål med å få til èn bra treningsøkt fremfor to "halvgode", og jeg ville derfor vært forsiktig med å gå så ofte som du setter som mål, men dette må du selv vurdere :)

 

Videre har jeg både erfart selv og hørt fra flere at momenter i sporet (vinkler, avhopp, etc) er mer vesentlig for treningens del enn lengde på sporet. Du bør naturligvis ha gått noen spor lik prøvelengden før et evt. godkjenningsspor, men jeg har hørt flere mer erfarne hundefolk si at om hunden klarer 300 meter med alle momenter, så klarer den prøvelengden også - i den betydning at den da har tilstrekkelig motivasjon til å følge et spor, og at det er evnen til å håndtere de forskjellige momentene som det er viktigst å trene på. Dette er det kanskje andre som har mer erfaring som kan kommentere?

 

Lykke til med videre trening, det er spennende å følge framgangen her :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...