Jump to content

Hva har du betalt for å få hjem trofene dine?


TH1

Recommended Posts

Ikke sikker på hvor jeg skulle legge denne, så den kan flyttes om nødvendig.

 

Ønsker gjerne å vite hva folk har betalt for div trofer sent hjem.

Inkluder helst minst, hvor fra, hva, hvordan og hvor til.

 

Var i Northern Cape Sør Afrika i sommer, fikk da beskjed om at hvis jeg ønsket skaller sent hjem ville dette komme på mellom 1-2 tusen kr per stk.

Bestemte meg for å sende 4 stk black wilderbeest.

 

1 ledd valgte jeg kun dip and ship + betaling for papir arbeid og transport fra kimberly til joburg.

Dette kom på ca 2800kr.

 

2 ledd var transport selskap fly joburg - gardemoen.

kom på litt over 4000kr.

 

3 ledd mottatt frakt selskap oslo, fortollet og annet papir mølle samt videre frakt til Bergen.

kom på litt over 6200kr.

 

Totalt ca 13000kr.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært lettere å vurdere kostnadene opp i mot hverandre om de stoppet på Gardermoen. Kostnader innenlands blir det jo stor forskjell på alt etter bosted.

 

Båt frakt tror jeg ikke jeg hadde tatt sjansen på. Fuktig og rå sjøluft i en container er ikke bra klima for trofeer. Eller er det avfukter og kontroll på temp i frakt containeren?

Link to comment
Share on other sites

Vi betalte litt i overkant av 20.000,- nå i høst. Alt innkludert. Fra Northern Cape - levert på døra utenfor Stavanger.

Inneholdt b.l.a. bogmontasjer av følgende: 2 stk. kudu, 2 stk. blue wildebeest, 1 stk. oryx,

2 stk. springbuck, 2 stk. blesbuck, 1 stk. impala, 1 stk duiker, 1 stk stenbuck samt en del mindre ting som skallemontasjer, skinn etc.

Båtfrakt via Scandinavian Trophy Transport.

Link to comment
Share on other sites

Bruker agility i Danmark (bob karlsen) og har prøvd masse fly og båtfrakt.vi bruker i dag kun båtfrakt og dette er både billig og bra!ok det tar ca 3 uker til 1,5 måneder lengre tid men,du sparer mye penger på dette!!puma sjøfrakt er 100% idag :wink: TH1 dette hørtes dyrt ut ja..... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Må nok sjekke ut båtfrakt før neste forsendelse.

Må vente 1 år uansett før trofeene dukker opp så noen mnd ekstra spiller ingen rolle hvis man sparer noen kroner uten fare for ødlagte trofeer.

Noen som vet hva en kan spare? Blir jo mindre moms også når frakten blir lavere

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Fikk idag mail om at trofeene min var klare for avsending veldig snart. Han spør her etter clearing agent. er det noen som har gode forslag til sånt eller burde jeg be han å foreslå dette for meg. Legger ved ,ail:

I have the pleasure of informing you that we are in the process of finalizing your freight arrangements for the hunting trophies from Wild Africa Taxidermy.

 

Your trophies are on its way to us and the documents will follow shortly.

 

During these next couple of days we will be confirming the freight charges and routing details with you.

 

We will provide you with a full freight charge breakdown and we will provide you with copies of the export documentation for your review.

 

In order for us to proceed we will also require the details of your clearing agent. Please provide us with the company name, contact person and their contact details. Should you not have a clearing agent we will be able to introduce you to one of our agents.

 

Should you require any information and assistance, please do not hesitate to contact me.

 

Kind regards

 

Francois Basson

African Trophy Exports Pty Ltd

 

Tar imot forslag til hva som er smart, frykter dette blir dyrt for de "usle" 2 euromount trofeene jeg skal få hjem.

Takker

Link to comment
Share on other sites

Thrust Forwarding/SAS Cargo Norge kan gjøre dette for deg. Men strengt tatt, trenger du vel ikke dette på forhånd. Med ditt navn, adresse og tlf-nummer på forsendelsen, blir du kontaktet av et av handler-selskapene på flyplassen. Dette har ihvertfall funket greit for meg.

Men taxidermisten vi brukte i Botswana nå i våres, insisterte på å ha en claring-agent, så da tok jeg kontakt med Thrust Forwarding, og de kunne ordne dette.

Link to comment
Share on other sites

Utførselspapirer, veterninærattester etc. følger trofesendingen fra preparanten og shippingagenten i Sør-Afrika. Man betaler ikke toll på jakttrofeer, men det påløper moms både på utstopping ( evt dip & pack ) og flyfrakt.

 

Tenkt eksempel:

 

4 bogmontasjer a NOK 15.000,- ( ca. Rand 23.500 )

Frakta a NOK 6000,- ( ca USD 1000,-)

 

Totalt NOK 21.000,-

 

+ handling Gardemoen ca. NOK 1000

+ Moms a NOK 21.000,- = ca. NOK 5250

+ utkjøring ca. NOK 1000 ( Innenfor østlandet )

 

I dette tilfellet blir momsen nesten like dyr som frakta. Er det kun snakk om dip & pack blir selvsagt moms biten og kostnaden i SA mye lavere.

 

Så selve fraktadelen fra SA til Norge er som regel ikke det som er prisdrivende. ( Forholdsvis små varisjoner på flyfrakt kontra sjøfrakt. ) Moms på utstopping gjort i SA derimot, kan jo bli en anselig sum. ( Men, momsen må jo betales enten du får det gjort i SA eller Norge. ) Så husk å plus på momsen på den endelig prisen du får fra utstoppern din i SA.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...