Jump to content

Tikka kombi?


Hjort94

Recommended Posts

Eg har søkt på kombi i kaliber 12/70 og .222. Eg har planar om å jakte på det meste av småvilt. Eg har funne ein Tikka kombi og har avtalt at selger holder av våpenet til meg til eg får innvilga søknaden. Pris er 4800, og då er ein Bushnell 1-5x32 med i prisen. Er det noko å sei på den prisen? Er det noken som har innspel eller tips? :D

Har høyrt ein del om at .222en er ganske dyr å kjøpa. Kor får ein kjøpt .222 billigast og 12/70?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en M07, mitt første våpen var "lillebroren" M08 som hadde hagleløp i kal 20/76 og rifleløp i 308. Flytende fremre oppheng for rifleløpet gjør at du ikke vil oppleve noen vanlig klatring ved varmskyting, noen "nykker" er det nok men ikke som ved lodda løp.

Jeg bytta ut min fordi jeg mistet flere gode skuddmuligheter på grunn av tida det tar og betjene løpsvelgeren, gikk alltid med løpsvelgeren satt til hagleløpet, og ble vel aldri fortrolig med denne. Å spenne hanen venner du deg fort til, og du kan sikkert bli fornøyd om du trener en del på og betjene løpsvelgeren, men ikke så lett med hansker etter min erfaring.

Prisen er vel ikke steingal, jeg solgte min for 2000 kr for en del år siden med ett billig rødpunktsikte på...

 

Mine 2 cent

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Norma er et godt alternativ i 222. 4g Rådyr eller 3,6 Oryx til alt som krever ekspanderende kule og Jaktmatch til alt annet. Ammoen er mye billigere på svensk side!

Sako levere god 222 ammo med både blyspiss og FMJ i 55g som funker fint fra rådyr og ned, men billig er det ikke!

 

Jaktet en del med en slik Tikka i min ungdom. Et solid og godt våpen av fin finsk kvalitet.

Våpnet har en klar svakhet etter min mening. Man må bruke løpsvelgeren på siden og spenne hanen på nytt for å få avgåre skudd nr. 2, noe som helt umuliggjør et raskt oppfølgingsskudd med den andre pipa. På den annen side er det et meget sikkert system. Men det krever noe tilvenning og rutiner, særlig med tanke på hvilke posisjon løpsvelgeren står i. Jeg ville helt klart alltid ha haglepipa klar, og skifte om en mulighet for rifleskudd skulle melde seg.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet på bildene er helt identisk som mitt eget og jeg mener at den heter M70 Lyx.-- En tidligere utgave hadde "enklere" kolbe (ikke valnøtt) og løpsvelgren var RUND. Hanen var heller ikke "utbyggd" till høyre (for lettere betjening med montert kikkert).- DEN mener jeg het 07. Men modellbetegnelsene virker forvirrende, og det er ikke så rart når de ikke er stemplet på våpnene.- Noen som med sikkerhet kan løse denne "modell-floken" ? bobby

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ikke meningen å sabotere tråden for trådstarter, men dette spørsmålet havner litt i samme gata. Arvet en tikka kombi av min bestefar, men jeg har ikke bruk for den. Godt vedlikeholdt, montasjen mangler 2 skruer. ellers sitter det en gammel mirouku kikkert på den. Hva er "riktig" pris for den da jeg selger den til fordel for kikkertsikte. http://img153.imageshack.us/g/img1694k.jpg/

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme modellen selv i 12/70-222Rem. Det skal være choke på den? (sitter sikkert fast :lol: )

Bortsett fra å gjenta det de sier om den forbannede løpsvelgeren så vil jeg også hinte om at stokken er veldig lav. (min er i allefall slik at den er laget for å bruke med åpne sikter) altså blir det (så godt som) umulig å levere noe fluktskudd iom at du ikke har klinnkontakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...