Jump to content

Winchester CXP1 cal. 223 erfaringer


sveagl

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med denne patronen? hastighet og effekt i viltet?

Har akkurat kjøpt en eske med denne i cal 223, den er tenk som reveammo utover vinteren.

fikk test skutt den i helga og i min tikka t3 gikk denne partonen meget godt, noe som ikke bruker å være tilfellet med lette kuler. Treffpunktet var 3 cm høyere på 100m, enn 62 grauns fusion som jeg har brukt på rådyrjakta i høst.

 

bilde: var litt sidevind da jeg skøyt med CXP1(øverst)

 

b9aibl.jpg

 

Takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Her kommer en liten erfaringsrapport for Winchester CXP1 i 223,

 

Jeg har nå fått skutt en del kråker og to rever med denne (eller skutt på to rever å felt en)

 

Denne kula er en god kråke sprenger men egner seg ikke på rev.

 

Natt til lørdag kom det en stor rev på åta, holdet er 90 meter og det var helt vindstille. Legger tråkorset rett i bogen på reven og lar skuddet gå, jeg ser treffet og reven faller i smellen og blir liggende. Det går tre sekunder så hiver den seg rundt å skriker mens den løper ut av sektoren til lyset.???? Jeg ble litt paff men konkluderte med at den nok ikke løp langt og ventet med å gå etter til det ble lyst.Der tok jeg grundig feil, ikke et blodspor å se å mange revespor gjorde det vanskelig å spore, men daksen fant etter 600 meter en liggegrop med blod i, vi sporet videre i 2 km i bratt terreng, der hadde reven gått i hi i ei steinrøyse. Ettersøket ble avsluttet.

 

Rev nr 2 for helgen reagerte likt med nr 1. Datt i smellen og lå tilsynelatende livløs i 3 sek før den heivseg rundt og raste ut, men denne dro bare 10 meter og da ble den liggende.

Jeg flådde denne for å se hvordan kula hadde ekspandert, og da fikk jeg se at den hadd ekspandert 100 % i bogfjøla og at en splint hadde gått gjennom hjert lunge regionen, og det var nok denn som hadd gjort kvelden på denne.

 

 

30cvwc2.jpg

Bilde viser ingangen til splinten, bogen var kvestet men kula hadde ikke ødelagt beinet.

 

1zpqvqf.jpg

Kråka skutt med samme ammo og på samme hold

epeqv5.jpg

Denne reven var 6 kg, og mye mindre en den andre, kan også forklare at den andre kom seg. Tror reaksjonen med at de falt er grunnet sjokk/trykket av kula som ekspanderte.

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring på kråker, ville satset på front skudd eller plasert skuddet litt bak bogen på rev om jeg skal teste den i gjen. Tror jeg kommer til å bruke 62 grains fusion resten av sesongen på reven. Den gir i allefall gjennomskyting, om reven ikke faller i smellen vil den blø ut raskere.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen rev med denne ammoen og har bare gode erfaringer. Ingen av di jeg har skutt med Vepern min har tatt et eneste skritt etterpå! Den første sluknet med en gang når jeg skjøt den i batterikassa. Den siste levde ennå etter første skuddet men klarte ikke å gå noen vei, så måtte gi den et ekstra da. Samlingene er å gode.

Link to comment
Share on other sites

På den som datt om med en gang var front. Den jeg måtte gi en xtra traff jeg ca midt i reven litt høyt. Var et dårlig skudd, men den klarte ikke å reise seg. Trodde den var død fordi den lå helt stille. Kom bort til den så klarte den bare å snu hodet å se på meg. lagde ikke en lyd. Var bare å gi den nådestøtet da.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 6 rev me den ammoen og alle har parkert i smellen, stort sett uten en eneste krampe. Alle har hatt seriøse gjennomskudd, med fulstendig ubrukelig pels som resultat. Har og maltraktert en skjor, der det kun var litt fjær igjen. Men jeg har levert tilbake alle skudd jeg hadde igjen grunnet feil. Hylsehalsene revnet!!! Og alle hylsehalsene var veldig nedsota. Og på siste reven jeg skaut, spruta d uforbrent krutt ut av demperen! Så til alle som bruker den, følg me på hylsene! Blir fjusion resten av vinteren på meg!

Link to comment
Share on other sites

kim-orion: Gjennomskutte? med CPX1? hvordan har plasseringen av skuddet vært da? Avstand? Skøyt på en halvliters cola flaske med vann på 100 meter, kula eksploderte, men gikk ikke gjennom-- Har lada om magasinet med Fusion nå jeg og. Fikk skutt noen flere kråker i helga med CPX1 og det ser ut som om kula ikke trenger nok inn før den fragmenteres, funker som snus på kråka, men er ikke overbevist på reven.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har skutt en del rev med denne kulen selv uten noen form for problemer. At CXP`en ikke går inn i maskinrommet på en rev har jeg vanskelig for å tro. Alle jeg har felt har blitt gjennomskutt med CXP1. Men man kan jo ikke utelukke en "kulekonstruksjonsfeil" på din lott sveagl. Beskrivelsene dine om hvordan kula oppfører seg minner mest om en 35 grains V-max.

Link to comment
Share on other sites

Sveagl; jeg har skutt i bog, hode og tilogmed på langs og altid hatt gjennomskudd. Etter å hørt enda mer og opplevd d jag har, så virker d som et orntlig b-produkt. Blir aldri å bruke den meir. Blir fjusion til jegfinner noe annet! Den kan jeg stole på ivertfal, hadde gjennomskudd på en rådyrbukk me den, knuste begge bogbeina pluss ribbein på begge sider. Imponert!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...