Jump to content

kjøp av våpen i utlandet


arnulf

Recommended Posts

Etter terrorangrepene i USA er det dessverre blitt mye vanskeligere og kjøpe våpen for og eksportere disse ut av USA. Du trenger eksporttillatelse fra USA som jeg mener koster ca. 100 USD og det tar ca. 6 uker og få dette innvilget. For å få denne må du ha innvilget tillatelse fra Politiet, få denne bekreftet og oversatt av Justisdep. og legge denne ved eksport søknaden. Kjenner ikke alle detaljene men det er ikke så lett lenger. Fordelen er jo det enorme utvalget og at mange butikker gjerne har flere hundre forskjellige typer rifler og håndvåpen på lager. :shock:

 

Men på slutten av 80 tallet var det lett. Da handlet jeg 2 håndvåpen på ferie i Florida. Eneste jeg hadde var den norske kjøpetillatelsen og norsk pass. Den lokale våpensjappa ringte den norske ambassaden og fikk bekreftet identiteten min. Samt den lokale sheriffen for og sjekke om jeg var straffet i staten. Så var det bare og betale og etter kjøleperioden på tre dager, kunne jeg hente en revolver og en pistol. Og jeg var bare 16 år gammel... (Det stod min fars navn på søknaden, med anmerkning at de skulle brukes av meg)

 

Tok med våpen hjem og tollvesenet ville ikke ha noe med saken og gjøre siden det var helg og de ikke kunne reglene skikkelig. De henviste til det lokale politikammeret for å registrere disse der på mendagen uten og notere noe som helst. Slapp MVA og hele pakken. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 6 months later...
jeg skal til USA om ca en måned og det ser ut som våpen er mye rimeligere der.

 

Er det lov å ta md til Norge? Skatt/avgifter? Løner det seg?

 

Evt kan man kjøpe på EBay og få sendt til Norge?

 

 

Kort og godt, Nei.

 

Du som utlending har ikke uten videre lov til å kjøpe våpen eller ammo der borte.

 

Og som nevnt må du eksportlisens og den søknaden må gå igjennom godkjent eksportør. Som Raudnakke og LoztBoy referer til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...