Jump to content

burris four x 3-12x56?


Brusveen

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Har en 2-12 six X. Typisk mellomklasse optikk etter mitt skjønn. Plenty godt nok for det meste, men det er et stykke opp til de beste europeiske. Skumrings egenskapene er ikke så verst. Opplyst retikkel som fungerer bra. Når det er så mørkt at jeg ikke kan skyte pga av optikken, har jeg som regel gitt meg for kvelden. Nå skal det sies at jeg kun har hatt siktet noen få måneder, så det har kun blitt testet på revejakt i vinter og på noen jaktfelt stevner.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har erfaring med Xtreme Tactical, Black Diamond og Euro Diamond seriene fra Burris. Dette er alle gode serier. Kikkerten er solide og har god optikk. Mørkeegenskapene varierer nok med kikkerttype og objektivstørrelse, men Euro Diamond med #4 retikkel og opplyst prikk og 50 eller 56mm objektiv er meget bra og lyssterk. Kan enkelt hevde seg ift Meopta, Zeiss Qonquest/Classic div Leupold, Sighton og en masse annen optikk i samme prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

Har bare sett retikkelet på bilde, men om det er slik i virkeligheten, vil det være uaktuelt for meg. Dot'en i midten virker stor, så stor at den dekker de minste målene. Har prøvd en Oxo, med retikkel som ser helt likt ut. Ikke lett å få tette samlinger i forhold til feks Zeiss, hvor dot'en er så liten at den blir en del av retikkelet og ikke en flekk i veien for målet. Har vel ikke stor praktisk betydning, men på prikkskyting på små blinker for å sjekke presisjon kan det ha det, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Dotten på Euro Diamond siktet 3-12X56 dekker ca en 50 øring på 100m.

Lysprikken i den zeisen med medforstørrende retikkel er muligens et sted mellom 5 og 10 cm på max på 100m.Doten i burris sitt sikte er perfekt etter mitt ønske i alle fall.

Har også en Euro Diamond 2,5-10x50 med lys og ballistisk plex retikkel .Denne liker jeg godt da balistikk strekene stemmer ut til 500m med 150gr boattail kule i 7mm Rem mag

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har testet burris four x med 56mm lysåpning i mørket på villsvinjakt i skåne. Det var nå i januar. En kamerat av meg har den kikkerten på weatherby rifla si. Første kvelden hadde han skudd sjangse, men når han titta i kikkerten var det is på linsene så han fikk ikke skutt :trist:

 

Jeg testet den på revejakt kvelden etter midt på nattaen og den funket ganske greit. Kan ikke gå galt med en slik en i den prisklassen. Kameraten min ga 4900 for kikkert med leupold qwr ringer hos winge våpen.Selv er jeg glad for at jeg kjøpte zeiss duralyt i 3x12-50 istede. Den ga ett klarere bildet når vi satt ute i svarteste skåne natta i 22minus...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva var grunnen til at det ble is på linsene? Tempraturforskjell fra ute inne eller Kondens fra pusten til jegeren kanskje?

Jeg har vært å prøvd duralytten flere ganger i butikken og jeg synes den er uskarp i kantene også blir rette linjer bøyd i bue mot kantene også. Retikkelet er også kanskje noe tykkere enn på burris sin four x 3-12x56. Nå har jeg ikke prøvd noen av kikkertene på lenger avstander da.

Hvor stor forskjell synes du det egentlig var på de to kikkertene? Er virkelig duralytten vært 3000kr mere? Har tittet litt på four x'n også. Er veldig usikker på hvem jeg skal velge.

Link to comment
Share on other sites

Hva var grunnen til at det ble is på linsene? Tempraturforskjell fra ute inne eller Kondens fra pusten til jegeren kanskje?

Jeg har vært å prøvd duralytten flere ganger i butikken og jeg synes den er uskarp i kantene også blir rette linjer bøyd i bue mot kantene også. Retikkelet er også kanskje noe tykkere enn på burris sin four x 3-12x56. Nå har jeg ikke prøvd noen av kikkertene på lenger avstander da.

Hvor stor forskjell synes du det egentlig var på de to kikkertene? Er virkelig duralytten vært 3000kr mere? Har tittet litt på four x'n også. Er veldig usikker på hvem jeg skal velge.

 

Isingen vet jeg ikke hva kommer av. Fire forskjellige kikkerter som fikk samme behandling. Altså ut i bilen, kjøre til postene også sette seg på postene.

 

Jeg syns duralyten var bedre på nattan, men på dagen syns jeg di er hipp som happ. Selv ville jeg kjøpt duralyten igjen, og det ville kameraten min som kjøpte seg burrisen også gjort. Men det har nok litt med navnet på kikkerten å gjøre også. Burrisen er en god kikkert til prisen. Tror holstad vapen hadde den til 4500kr nå om dagen.

 

3000kr mer? Burrisen koster som regel ca 5000kr hos en schou forhandler. Duralyten koster 6000kr hos xxl.

Det blir bare smak og behag vil jeg tro,

Link to comment
Share on other sites

Ok. 3000kr var vel kanskje å ta noe hardt i, men duralyten med lys koster 7900kr og den uten lys koster 6000kr. Xxl har jo sånne kampanjer innimellom hvor en kan kjøpe noe til 25% vis enn betaler med MasterCard. Vis enn kan vente med å kjøpe til da kan man jo gjøre ett kupp! Lukter victory serien fra zeiss av sånt. Hehe..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...