Jump to content

240 gr Rainier i .44 Mag


OlavM

Recommended Posts

Har fått tak i noen Rainier 240gr kuler i cal.44. Det er en swc lignende kule med liten hul base, men kula er uten noen form for krymperille.

Har noen erfaringer med denne kula i Mag2 hastighet(faktor rundt 300)? Vil kula krype ut og gjøre livet surt for en feltskytter?

Kaldsvetter bare jeg ser ei kule uten krymperille jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Hei Olav, jeg har brukt hullspissvarianten en god del til metallsilhuett. Hullspissen har for meg gitt vesentlig bedre presisjon, enn den vanlige. Har redusert ladningen noe og krympet over kuleskuldera, har da ikke hatt antydning til at kula trekkes ut. Om jeg derimot brukte normal patronlengde og krympet i bæreflata, måtte jeg krympe så mye at det i enkelte kuler ble kuttet gjennom "mantelen" og selv da hendte det i litt lette våpen at kula ble trukken noe ut, med svært variabel presisjon til følge. Har benyttet 17 grs V110 og fått ca. 1100 fps i en 83/8" s&w, med dette, men også ladet noe hardere uten problem. Du bør i hvert fall klare over faktorkravet slik, men om du når 300 innenfor industritrykk, er jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Med N350 tror jeg du skal ta det forsiktig ja. Du oppererer på den beskrevne måten, med hylsevolum som ca. 44 spec. Har tilgode å se hastigheter i nærheten av 1100 fps i den, med andre krutt enn de som er i brennhastighetsområdet til N110. Ganske sikker på at du bør bruke N110 for å unngå overtrykk.

 

Hilsen PNMF (c.patron)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testskutt Rainierkula med 2 forskjellige patronlengder:

40,2mm som er samme patronlengde som ei 240gr Klette krympet i rilla og

38,6mm som er krympet over kuleskuldra.

Viste seg raskt at kula satt til 40,2mm raskt gled ut av hylsa, selv med en solid krymp.Etter fire skudd hadde skudd nr.5 krøpet ut ca 3mm. Kronografert hastighet 1040m/s.Faktor 249.

Ved patronlengde på 38,6mm så kom kula også litt ut, men ikke så mye. Har nå ladd nye patroner med hardere krymp og to tideler kortere patronlengde da det bare var såvidt hylsemunningen gikk over kuleskuldra.

Men med 38,6mm patronlengde så økte hastigheten til 1163f/s, faktor 279. Her øker trykket raskt, og som

PNMF nevnte så må man bruke hodet.

Ladningen med 350 krutt var den samme, ca 2/10 gr under startladningen som er oppgitt i Vitavouri sin ladetabell,men da med lengre patronlengde og annen kule. Hadde egentlig tenkt meg opp mot 310 i faktor, men da må jeg kanskje begynne å rote med N105/N110 boksene mine.

Til opplysning så bruker jeg en Smith 29 med 83/8"løp, så de med kortere løp kan nok få mindre hastighet.

Til sammenligning så ga samme ladning med Klettekula 1218f/s og 292 i faktor.Klette gir fin pres. men blyer mere enn jeg liker desverre.

Nei nå skal jeg ut å skyte....

Link to comment
Share on other sites

Har da testet med 2/10mm mindre patronlengde og mere krymp,nå krabbet kule nr 5 bare ett par tideler ut, og det er nesten ok. Samme hastighet som forrige måling. Men om jeg øker ladningen så er vel jeg ute på galeien i gjenn. Og presisjonen på100m var ikke helt god, men får slenge på kikkerten,litt lettere å se om avtrekkene sitter da.

Link to comment
Share on other sites

240 grainskule som er satt så dypt, opptar vel et volum i hylsa som tilsvarer sånn cirka en 300 grainskule, eller hva ?

Tror nok jeg ville hentet frem N105/110-boksen og gått ut fra startladningen til en 300-grainer for å ha god margin til rødstreken og evt. jobbet meg oppover om nødvendig.

Med såpass lang pipe du har tror jeg du vil få nok hastighet selv med startladning med saktebrennende krutt.

Med min 10,5" pipe får jeg ca. 100 fps mer hastighet med 240 grains kule og 20 grs. N110 enn kompisens 8", så N110 gir god valuta pr. tomme pipe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...