Jump to content

Hvilken TikkaT3?


Langlo

Recommended Posts

Ønsker å avslutte mitt samliv med Landrø Mauser 30-06. Vi vokste fra hverandre ,,,,

 

Vil nå se etter en 30-06 i "rimelig, men kvalitet" - kategorien. Jeg ønsker et skikkelig "jern" som ikke trenger omfattende møbelpuss etter en tur rundt huset. Lite´en virker derfor tiltalende. Jeg lurer på om noen her har skutt med denne OG andre t3 varianter (for eksempel hunteren - med trestokk) - og dermed fått et sammenlikningsgrunnlag ifht hvor mye vektdifferansene gir i utslag på skytekomfort i praktisk skyting (med konsekvenser for hva dette får for presisjon etc ).

 

Jeg har forstått det slik at den iboende presisjonen i Tikkaen er topp. Jeg vet bare ikke hvor stor forskjell det er i opplevelsen av å skyte den i 30-06 i 2,8kg variant og ca 3,2 kg variant?

 

Må jeg be om "frittliggende løp" - forbedring av bedding etc - eller er dette ship-shape fra butikken ?

 

Med høstlige hilsener - Langlo

Link to comment
Share on other sites

Ønsker å avslutte mitt samliv med Landrø Mauser 30-06. Vi vokste fra hverandre ,,,,

 

Vil nå se etter en 30-06 i "rimelig, men kvalitet" - kategorien. Jeg ønsker et skikkelig "jern" som ikke trenger omfattende møbelpuss etter en tur rundt huset. Lite´en virker derfor tiltalende. Jeg lurer på om noen her har skutt med denne OG andre t3 varianter (for eksempel hunteren - med trestokk) - og dermed fått et sammenlikningsgrunnlag ifht hvor mye vektdifferansene gir i utslag på skytekomfort i praktisk skyting (med konsekvenser for hva dette får for presisjon etc ).

 

Jeg har forstått det slik at den iboende presisjonen i Tikkaen er topp. Jeg vet bare ikke hvor stor forskjell det er i opplevelsen av å skyte den i 30-06 i 2,8kg variant og ca 3,2 kg variant?

 

Må jeg be om "frittliggende løp" - forbedring av bedding etc - eller er dette ship-shape fra butikken ?

 

Med høstlige hilsener - Langlo

 

Har brukt Landrømauser i 30-06 de siste 10 årene. Kjøpte i vår en Tikka T3 light SS i 6,5 x 55. Landrømauseren veier 4450g med kikkert, og er i grunnen lite behagelig å skyte med. Samler heller ikke særlig bra lengre (synes jeg). Bruker denne stort sett til hjortejakt,- og "hjorteblinken" er stor så greit å bruke den til det bruket.

 

Tikka T3 (min veier ca. 3300g(?) med kikkert og leupold QR. Meget behagelig å skyte med. Kona mi synest forskjellen i skytekomfort er som "natt og dag".

 

Løpet var fra fabrikk ikke frilagt helt inn til kassen. Dette er vanlig at det berømte arket stopper ca 8 cm. foran kassen. Dette har børsemaker fjernet hos meg, slik at løpet er frilagt.

 

Avtrekket kan være tungt fra fabrikk. Dette stiller du selv slik du vil ha det fra fabrikk. Av med stokken og skru til det blir passe lett.

 

Det er et ordtak som lyder som følger: "Ingenting ruster så godt som en "rustfri" Tikka". Jeg har tatt av stokken og satt inn hele våpenet med Ezox våpenolje. Ingen tegn til rust på min,- men har heller ikke enda utsatt den for det verste regnet.

Jeg ville ikke droppet den "daglige møbelpussen" hvis jeg var deg. Da kan du fort gå på en smell.

 

Min samler 18mm med Norma Oryx på 100 meter. Noe annet har jeg ikke testet.

 

Andre T3 våpen en noen eksemplarer av T3 ss i 6,5 x 55 har jeg ikke tatt i.

 

Altså: Frilegg løpet hele veien

Ta av stokken og juster avtrekk + sett alt av metall inn med rustbeskyttende olje.

Link to comment
Share on other sites

Må jeg be om "frittliggende løp" - forbedring av bedding etc - eller er dette ship-shape fra butikken ?

 

Angående bedding: Jeg har ikke beddet min, kun frilagt løpet. Har syntetisk stokk. Børsemakeren så på det, men mente denne stokken var så pass forsterket i "monteringsområdet" (sammenlignet med andre synt-stokker), og vurderte det derfor dit at bedding ikke var nødvendig - i alle fall ikke i første runde.

 

Har jo nå sjekket ut børsa i praksis, og 18mm er vel greit tatt i betraktning at det er første testen, fabrikkammo og jeg ikke har særlig erfaring med slik presisjonstesting i utgangspunktet.

 

En trestokk ville jeg definitivt ha beddet uansett merke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Lite SS, samt en laminatstokk.

 

Skulle jeg kjøpe en T3 til, ville jeg valgt Laminatstokken. Synes denne er bedre å skyte med. Ligger mere stabilt og ikke fullt så sensitiv for nerver og hjerteslag.

Leter meg dau etter en Laminatstokk som jeg kan bytte ut Lightstokken med, mend et er svindyrt!

 

Prøv i butikken etter hva du synes er best.. :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har en t3 i laminat stokk, rustri. den veier 3,2 kg uten kikkert(?) om jeg ikke tar feil. på toppen står en 2,5-10*50 zeiss så regner med rifla er nært oppunder 4 kg. den føles veldig behagelig å skyte med. og siden den er laminat påvirkes den ikke så lett av svingninger i været. jeg har også skutt med en lite ss. begge føltes gode å skyte med, men noe mer rekyl i lite'n:) jeg ville valgt hunter, eller laminat( dette pga jeg liker trestokk best)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...