Jump to content

338 Federal til storviltjakt ?


Mikko

Recommended Posts

Noen som har erfaring med 338 Federal ?

 

Ifølge min ladebok Nosler #6 kommer en veldig fort opp på komprimerte ladninger. Vet ikke om det gjør noe, eller om komprimerte ladninger er ok. Jeg har bare ladet til "gammeldagse" lange patroner.

F.eks er det oppgitt at 40 gr N140 bak en 210 gr Partition skal gi 2251 f.ps. / 686 m/s. Og allerede der er en oppe i 105 % fyllingsgrad.

Er vi innenfor kravet til anslagsverdi ?

 

Jeg har ikke fine tabeller og sånt til å regne ut med, men ser at f eks 30-06 med 220 gr Partition gir langt høyere hastigheter, selvom 220 gr er ei tung kule i

30-06. Har forøvrig prøvd denne kombinasjonen, så jeg vet at den virker.

Link to comment
Share on other sites

338 Federal er en av mine favorittpatroner for generell norsk storviltjakt og kanskje pga litt innflytele på de i omgangskretsen er det nå ca 10 slike rifler i umiddelbar nærhet. Federal'n skyter kuler med god diameter og bra gjenomtrengning i tilstrekkelig hastighet til ekspansjon så langt en trenger i 99% av alle jaktsituasjoner en kommer opp i her innenlands.

 

Alle patroner for kort låskasse har nesten uansett problemer med enkelte kuleformer/typer og en vil med endel komme i en situasjon der en får konflikt mellom volum tilgjengelig og den ønskede kulen. Flatbasede kuler gir 1-2grs høyere ladninger da en ikke invaderer det brukbare kruttvolumet i hylsa. Plastspiss kuler minsker plassen enda mer.

 

Plassproblematikken møter en igjen i kruttvalg, da krutt som f eks enkeltbasekrutt som Vitha 1xx serien er litt mindre energirike enn endel av konkurrentene som gir mer energi pr volumenhet og disse er dermed er bedre egnet i slike kompaktpatroner. Er derfor en ser at f eks Hornady/Federal lader sine High Energy/Superformance patroner med kulekrutt/Ball powder da disse gir mest mulig krutt av en gitt brennhastighet på minst mulig plass. Mer kruttgass gir lengre og mer akselrasjon av ett gitt prosjektil ut av den samme hylsa.

 

Kort fortalt det er ikke alle krutttyper som passer spesielt bra. Du har funnet fram til en av dem selv. I samme hastighet kan du heller bruke Norma 202 som du lett får plass til 47-48grs av bak den samme kula - og vips får du 760-780m/s med den.

 

I år har jeg eksprimentert litt med endel av de nye smale og sære kruttene fra Hodgdon og IMR. Noen av dem gir fantastisk bra resultater, dvs høy hastighet og ganske lavt trykk. Akkurat trykket skal du passe på i denne patronen da trykkstandarden de har lagt seg på er helt oppe på magnum nivå og det er lite du skal gjøre før du kan få skikkelig problemer med trykket og sikkerhets marginen er vesentlig mindre enn om du lader f eks en 30-06 eller en 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Lærerikt innlegg Sauer 150.

 

Ikke langt unna egne erfaringer med .358 Win, ladet med Norma 202 kontra Vihtavuori N140 krutt.

Synes N133 og N135 passer bedre til denne partonen enn N140, men Norma 202 er favoritten av nordisk krutt.

 

Kunne håpe at du skrev litt om dine erfaringer mht .338 Fed ladet med amerikansk krutt, .338 Fed er en spennende patron.

Jeg har tidligere ladet en .30-30 Win med Re7 og H335, men det begynner å bli noen år siden "pakket"(jule-ordspill :lol: ) amerikansk krutt...

 

Ramshot TAC beskrives av flere amerikanere som "the holy grale" når det gjelder høy kulehastighet i .358 Win.

Meg bekjent selges ikke dette kruttet i Norge. I oversikter over "brennhastighet" ligger TAC nær Vihtavuori N530, men det er vel neppe samme produsent som lager disse to...

Link to comment
Share on other sites

Takk for seriøse svar, veldig bra.

 

Jeg har ei rifle som jeg er inne på tanken å bytte løp, og 338 Federal er en mulig patron. Rifla vil i så fall bli ei posteringsrifle, først og fremst til bruk i Sverige, og vi snakker villsvin. Ikke for at man nødvendigvis må ha spesialpatron for villsvina, jeg har etterhvert skutt noen av dem med standard patroner.

Men mer fordi det er litt stas å teste det som ikke alle alle andre skyter med., og lage ei litt spesiell rifle :smile:

 

Vi snakker korte avstander, og best mulig effekt. 338-kula har godt rykte i USA, både til bjørn og elg, så jeg tror ikke det kan bli helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Lærerikt innlegg Sauer 150.

Kunne håpe at du skrev litt om dine erfaringer mht .338 Fed ladet med amerikansk krutt, .338 Fed er en spennende patron.

 

Presisjonsmessig er Rhino15/203B det kruttet jeg får den beste presisjon med. Og presisjonen det da er snakk om er PRESISJON!

 

Den foreløpig siste 338 Federal rifla jeg har liker dessverre ikke middels tunge kuler, les NP 210, Scirocco 210, Gameking 215 osv i full fart. Dvs 780-815m/s. Jeg hadde som håp at rifla og patronen skulle kunne gi utgangshastighet som var høy nok til at de ulike kulene holdt minst 600m/s på 300m og dermed sikre ekspansjon helt ut.

 

225 grs kuler derimot går helt strålende og med langt magasin og kammer er det mulig å oppnå brukbare hastigheter med kuler i denne vektklassen. Den kula som gir det beste kombinerte resultatet mellom utnyttelse av magasin, kammerlengde, utgangshastighet og balistikk er Speer Deep Curl 225 med Nosler Accubond 225 på en nær andreplass.

 

Deepcurl kan lades med noen tideler friflukt og fyller magasinet godt og siden den er flatbaset opptar den ikke unødvendig plass i hylsa. Med rette kruttet får jeg rett rundt 770m/s uten å krangle med trykket og siden kula er såpass bløt vil jeg anta den holder om det skulle bli nødvendig med ett 300m skudd. Målet er ikke helt nådd da kula dupper under 600m/s kravet mellom 280 og 290m, men siden presisjonen var <1/2 MOA 3 sk 100m ga jeg egentlig f og tok med rifla på jakt i steden.

225 Accubond gir mellom 750-760m/s og minst like god presisjon.

 

Av testede krutt er kruttet som gir foreløpig uten sammenligning best hastighet er Hornady LeverRevolution. Med 225 grs kulene får jeg mer enn 30m/s høyere hastighet enn med Bofors kruttene, som igjen er LANGT foran Vithavouri sine som jeg vil påstå er nesten ubrukelige i denne patronen. HELT full hylse med 540 gir godt under 700m/s med middel kulene og en munningsflamme som lyser opp nabokommunene.

 

Alliant 2000MR har jeg foreløpig ikek fått prøvd, men det skal gi resultater i samme området.

 

Vi har vanligvis brukt 45-47 grs med Norma 202 bak 210 Partition som har gitt god presisjon og 760 og 770m/s i normale løp. Det er ei skikkelig god jaktkule med nok penetrasjon til selv de største elgene og gir umiddelbar skuddreaksjon. Ei tyngre kule blir selvfølgelig ikke dårligere. Foreløpig er det bare funnet igjen ei 225 DeepCurl kule fra ei stor hjortekolle skutt nesten på langs. Inn høyre skulder - kule gjenfunnet rett foran venstre lår mot skinnet. Ikke fått ut fingeren til å veie og måle - men ser ut som reklamen med anslått dia på 18-20mm.

 

Alt i alt kjenner jeg på meg at det ikke blir så veldig mye mer testing med rifla annet enn jakt og skyting.

 

338 Fed passer godt i ei lita og lett rifle og jeg er egentlig litt forundret over at ikke flere har oppdaget den som jaktpatron. Passer i samme våpen som en 308, med den eneste forskjellen at det lander ei tyngre kuler med mer diameter og minst like god gjenomtrengning og balistikk. Balistikken er etter min mening det mest vektige argumentet for å velge 338 potetkasteren framfor en 358 som gjør det samme i viltet. For å kalle en 358 en 300m patron vil være en relativt kraftig overdrivelse :wink:

 

Om jeg skulle velge ville jeg nok kanskje fortsatt holdt en knapp på 338-06 som den beste jaktpatronen for storvilt her hjemme - men rekylen av en 225 grs kule i 820-830m/s i ei 3-3,5kg rifle tror jeg er litt i overkant for å få like nullpunkt i keitete stillinger og med ofte dårlig tid.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Vurderer å bytte fra 308 Win til 338 Fed løp på en Rem700 SA BDL med High-tec stokk. Tenkte på Lothar Walther SS med lengde 60 cm. Hvilke hastigheter kan man forvente med 60 cm langt løp?

Har du/dere prøvd TSX/TTSX med vekt 160 gr eller 185 gr?

 

Mvh

NAF

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Har brukt Barnes TSX 185 gr med stort hell i 338 Federal`n min ihvertfall.

htbmrq.jpg

Denne er fra eit elgslakt etter jakta ifjor..

308fz3n.jpg

Grei restvekt!

 

 

Lader med 45 grains Norma 202.

Er ei Remington med 50 cm løp, og får hastigheter som ligger rundt 750 m/s.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ser tåden har ligget i dvale ei stund nå, men blåser liv i den.

Går stort sett som hundefører i elgjakta og det skal innrømmes at børsa bæres langt mer enn den skytes med (akkurat som for de fleste av oss, vil jeg tro). Har stort sett traska rundt med ei 338-06 som jeg er særs fornøyd med, men så var det problemet med gamle utrente menn som bærer mer enn nok vekt i utgangspunktet. Børsa er sannsynligvis lettere å slanke enn magen. Har ei rifle med kort og slank kasse som snart trenger ny pipe uansett, og da tror jeg det blir 338 Fed. For at det skal bli ei lett rifle så må det også kort pipe og lett demper som ikke bygger så mye framover. Er det noen som har erfaring med f.eks. Sonic 35 til ei slik. Til jaktbruk burde det da duge, og så får man ha noe annet til treningskveldene på banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

De fleste standard 308 stabiliserer ikke så tunge kuler, du trenger minst 1:10 riflestigning mens de fleste 308 har 1:12 som takler opp til 180, muligens litt butte 200gr.

Har bra erfaring med Hornady 220gr i 308 med rundt maks dose med N550, andre krutt egnet seg dårlig, men Norma 19/URP kan nok gå like bra. Men er du som mange andre og har kastrert pipa di for mye (under 55cm), så vil det nok bli ganske så krampaktig uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...