Jump to content

Hoyt Gamemaster, eller alternativ moderne recurve.


Malle

Recommended Posts

Nå har jeg ikke sluppet en pil på snart to år, men kriblingen er tilbake! Jeg har fortsatt noen buer liggende (en Silverado comp og noen recurves), men få ting er så artig som å kjøpe noe nytt :D !

 

Jeg har lyst på en ny bue til koseskyting og "roving" siden jeg bor midt i skogen og har flust med "modne" stubber å "jakte" på. Jeg kunne selvfølgelig ha kjøpt en ny trebue, men jeg kjenner trangen til en moderne recurve. Jeg har derfor sett meg ut Hoyt Gamemaster som en kandidat, men jeg vil gjerne ha forslag til andre buer i samme kategori.

Link to comment
Share on other sites

Gamemasteren suger igrunn, for (iallefall før) den tar ikke ILF-lemmer. Og de lemmene den tar - er low end...

Til det du tenker på bruker jeg to buer - en Hoyt Excel med Border Hex V lemmer og en Morrison ILF riser med Win&Win Winact lemmer, Winact-lemmene har fått "Save-a-Snake" tape med klapperslangemønster - hvit med sølvmetallic ble for mye for meg...

Du finner begge på dette forumet. Morrison sine "hotte" lemmer er nok noe av det beste som fins, men også noe av det dyreste.

 

Ellers har du 3rivers Dalaa, og Tradtech Titan (sikleee) som meget gode eksempler på barebows/high tech tradbows. Spigarelli har også et par svært fine korte risere - men jeg husker ikke hva de heter. og står på farten til Juleferie. Når jeg har bedre tid kan jeg bruke noen minutter på å finne lenker og slikt om du ikke finner det selv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sjølv om buen ikkje tar ILF lemmer, er da ein heilt grei bue til dit formål (eller til jakt i rette dravekta). Einaste ulempen er at du må holde deg til Hoyt sine lemmer.

Ei trimligere alternativ som også fungerer heilt greit er Pse Coyote. Den tar heller ikkje ILF lemmer men til å vase rundt i skogen og kose skyte, er den fult ut brukenes.

Du kan jo også laminere din eigen bue, da er jempe moro å skyte med eigenprodusert bue. :D

Hvis prisen ikkje er av betydning, så er M67 sin forslag meget gode

Link to comment
Share on other sites

Hvis prisen ikkje er av betydning, så er M67 sin forslag meget gode

Pris og pris - om jeg setter Winact-lemmene jeg kjøpte brukt for 900,- på Excel riseren til 99USD - så skal du jaggu slite med å få mer bue for pengene.

Setter jeg imidlertid Borderlemmene på Morrison-riseren så begynner det å bli seriøst dyrt, bra - javel - men dæven så dyrt...

Lemmene står på de riserene de gjør fordi de skyter best slik, men det vil ikke gjelde for alle. Min sinnsyke dralengde lager krøll av og til.

 

Glemte den PSEen, den har de jo på XXL og jeg har prøvd den - helt grei bue. Kan ikke noe for at jeg ikke liker Gamemasteren. Men jeg har tafset på og skutt med både nokså gammel og nokså ny - og ble ikke imponert. Ikke er de billige heller.

Uansett, billig high-tech recurve til roving - 21" eller 23" Excel og de forrige lemmene fra en recurveskytter som MÅ ha det siste. Og ILF er en god ide, Så kan du oppgradere fritt, nettopp med de brukte lemmene fra hvem som helst.

 

Noe ehlt annet du kan se på er jo de mere hightech-tradbuene som er trebue-inspirert i utseende - du har vel sett på http://www.tradbow.no/

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her var det kommet mange gode svar! Takker og bukker :D !

 

Noe ehlt annet du kan se på er jo de mere hightech-tradbuene som er trebue-inspirert i utseende - du har vel sett på http://www.tradbow.no/" target="_blank

 

Har lagt igjen noen kroner hos Tradbow i løpet av årene. Det hadde selvfølgelig vært mest fornuftig å kjøpe en bue til av Ola siden det er relativt kort vei fra meg til Vinstra, men jeg har som sagt lyst på noe mer "moderne" denne gang.

 

@M67: jeg fant igjen den tråden hvor du har lagt ut bilde av en bue basert på Exel midtstykket. Ingen dum ide! Men jeg må finne ut hva slags lemmer jeg evt skal ha. Jeg ønsker meg lemmer som gir meg en dravekt på 45- 50# @29".

 

PSE Coyote er et alternativ -og hvis den er tilgjengelig hos XXL er det ikke utenkelig at det kan bli "løp og kjøp", men jeg finner den ikke på nettsidene.

 

Når det kommer til pris, så fant jeg Gamemasteren til ca 3.500,- Dkr hos Danage. Det hadde selvfølgelig vært fornuftig å finne en rimeligere bue til ovennevnte bruk siden jeg har planer om å anskaffe meg en ny compound til konkurranse til våren. Og da kommer vel kronene til å fly...

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med hva slags lemmer jeg skal velge. Jeg må innrømme at jeg har lite erfaring med denn epen recurves. Har stort sett skutt compound og tradisjonelle buer tidligere.

 

Foreløpig ser det ut som om det blir et Excel midtstykke med passende lemmer og en aldri så liten dæsj med Duracoat.

Link to comment
Share on other sites

Excel og Duracoat er greier vet du..., Lemmer så er de jo oppgitt med 28" dralengde og på 25" riser, så for 21" riseren legger du til 2# per ", altså 8#, og så 2-3# for 1" ekstra dralengde.

Dvs. typiske konkurranselemmer merket 38-40# blir 50# på 21"eren - voila...

 

Mine lemmer står det vel 34# på, men med 31" drag blir det fin vekt på fingrene til slutt.

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=25282

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=32930&p=376306&hilit=morrison#p376306

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=36434&p=409560&hilit=winact#p409560

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=14629&p=224513&hilit=winact#p224513

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk M67 :D !

 

Mye god inspirasjon og gode innspill her! Jeg likte spesielt godt den siste linken om tur til Idaho.

 

For å være helt ærlig, så synes jeg den Excelbuen din ser bedre ut en både Gamemaster og Coyote -og utgangspunktet for min "roving bue" er dermed spikret.

 

For meg ser det ut som om du skyter uten påmontert hylle. Er midstykket bygget opp og avrundet slik at det lar seg gjøre å slippe piler "rett fra buen", eller har du bygget opp hyllen selv selv?

Link to comment
Share on other sites

Brukte noe sånn "stolbein"-underlags-filt om du skjønner hva jeg mener? Er et par lag so lager en "haug" under pila, og et par som gir den avstand fra riseren - er rimelig senterskutt.

Det kombinert med lengden og frontvekta (325grs foran) gjør at jeg bruker de stiveste pilene som fins omtrent. Tunet med inserts. Det er stille - og hardtslående.

Det følger en enkel hylle med Excelen, men likte den ikke og hadde tenkt å kjøpe hylle - hvilket er en vitenskap i seg selv.

Men så er filt stille - og jeg prøvde, og der er den ennå...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Genialt :D ! Jeg tror jeg skjønte dette ja. En fordel å kunne slippe små flimsete plasthyller, eller andre ting som man kan justere seg ihjel på!

 

Har vært å rotet litt i boden nå og fant et dusin relativt stive ACC skaft samt et dusin med furuskaft, div kalkunfjær og fletcheren min. Må bare se å få bestilt meg nye nocker, spisser og ikke minst bue :D !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...