Jump to content

Kasser til Conibear og andre BodyGrip feller.


flanged

Recommended Posts

- Ser at flere og flere fangstfolk ønsker mål og tegninger av kassene dere bruker til fangst !

Hovedsaklig gjelder dette størrelsene som 120 og 160 for mink og mårfangst.

 

Post bilder/tegninger av Kasse, oppsett eller fremgangsmåter i denne tråden, så kan vi samle alt på en plass :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk smaken på mårfangst igjen i vinter, og i den forbindelse ble det kjøpt inn et dusin Belisle 120 fra fntpost.com som skal benyttes kommende sesong. Det bør nevnes at pris pr. felle med alt av shipping og fortolling inkuldert kom på snaue 130 kroner. Har nå holdt på et par kvelder og ordna kasser til fellene. Til tretten kasser gikk det med 1 stk. osb-plate (120x240) og 11 meter kledning (22x198). Dette kom på 750 kroner.

 

Kassa er 40 cm lang, slissene til fjærene er 20 cm. lange. I slissene er det spiker til å henge fjærene på slik at fella ikke sklir innover. På taket av fella er det lagt på ei grunnmursplate, tanken bak dette var å forbedre holdbarheten til kassa. Ideen fikk jeg fra den svenske MangsTrap.

 

829341.jpeg

 

Mellom tak og felle er det et mellomrom på 3cm, mens mellom bunn og felle er det et mellomrom på 1,5 cm. Ser at kassa med fordel kunne vært trangere.

 

829340.jpeg

 

Baksiden av fella er kledd med hønsenetting, enkelt og greit.

829358.jpeg

 

 

Kom gjerne med deres synspunkter på om dette ser greit ut :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Heisann!

Jeg har bestilt noen Belisle 160 som jeg har tenkt å lage kasser til. Har ikke fått fellene enda men har litt ledig tid nå i helga så jeg tenkte å lage kasser nå. Har sett flere fine kasser her inne på forumet men er ute etter litt mer nøyaktige innvendige mål. Lurer også på hvor bred slissene til fjærene bør være.

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vet ?

 

For å spørre på en annen måte: Betyr benevningen 160 at firkanten/bøylene har målet 160mm x 160mm? (Høres ivertfall veldig logisk ut.) Vil isåfall en kasse med innvendig mål på 180mm x 180mm være tilstrekkelig?

Og vil slisser på 15mm x 200mm være nok?

Link to comment
Share on other sites

hvis du bruker 8 tomsbord (20 cm brede) og legger de ved siden av hverandre slik at det danner et kvadrat inni istedet for et rektangel så blir de innvendige målene ca 18 cm, fellene passer iallefall helt perfekt inni.

Mine slisser går 15 cm innover og er 4-5 cm brede, må ha de litt brede slik at jeg får fjærene inn.

På mine kasser er sidene 40cm lange og har hønsenetting e den andre enden.

Link to comment
Share on other sites

Hønsenetting i enden av fella fungerer dårleg for oss som fangstar her på Vestlandet. Viss du monterer ei slik felle på ein trelegg, regnar og sluddar det ned heile agnet, og særleg honning/sirup renn av agnet veldig raskt. Eg har vanleg trelokk på mine, som er hengsla. Agnet heng i ein stålkrok frå innsida av lokket. Med denne løysinga slepp du å sikre/spenne ned og ta ut CB-fella for å skifte agnet i kassen.

Link to comment
Share on other sites

Snekkra sammen noen kasser nå ikveld. Innvendig mål ble 18,5 x 18,5 cm. Lengden ble drøyt 40 cm med et åtekammer lengst inn. Får bare håpe at kassene passer når fellene kommer :roll:

Jeg brukte ikke netting i enden jeg heller. Hvorfor foretrekker noen det? Er det for at lukta av åtet spres lettere, eller er det for at måren blir litt dristigere til å gå inn i kassa hvis den ser det er åpning igjennom?

Link to comment
Share on other sites

Vitringa kan vel bli bedre. Men det er langt viktigare å ta hensyn til kva som er vanlegaste vindretning der ein set fellene, slik at det vitrar i ønska retning.

 

Når det gjeld gjennomgåande lys har eg inga tru på at det har betydning. Husk at måren kryp rett inn i mørke steinrøyser og hule trestokkar utan å vegre seg for det.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en fordel for vittringa ja. Får se om jeg kansje borer mange små hull i sidene til kassa for vitringa sin del.

 

Har inntrykk av at måren er av den litt nysgjerrige typen så en kasse kan kansje være intresang å utforske. Minner jo litt om en fuglekasse. Måren er jo tross alt fetteren til røyskatten :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

Det er litt viktig med feks. gjennom trekk eller hull i en kasse til cb som henger lodrett 1.5 m over bakken.

Om vinteren når det blir minusgrader og ingen vind/trekk så skjer der noko som vi ikkje tenkjer over.

La vi sei at du plasserer ei felle i utkanten av eit plantefelt i ei skråning og alle veit at åtelukta stig opp gjennom lia sånn som tåke og dis.

Natta kjem og tempen faller, måren går på leiting etter mat men finner ikkje skikkelig åtet som har holdt opp å gi fra seg lukt

Forklaringa er: om dagen stig tempen og lufta stig, det motsatte skjer om kveld/natt der lukta som er oppe i kassa ikkje blir trykt ned på bakke nivå,,,, så er det heller ikkje noko å leite etter

Kansje en forklaring kva tid på året det blir fanget flest mår

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Fikk smaken på mårfangst igjen i vinter, og i den forbindelse ble det kjøpt inn et dusin Belisle 120 fra fntpost.com som skal benyttes kommende sesong. Det bør nevnes at pris pr. felle med alt av shipping og fortolling inkuldert kom på snaue 130 kroner. Har nå holdt på et par kvelder og ordna kasser til fellene. Til tretten kasser gikk det med 1 stk. osb-plate (120x240) og 11 meter kledning (22x198). Dette kom på 750 kroner.

 

Kassa er 40 cm lang, slissene til fjærene er 20 cm. lange. I slissene er det spiker til å henge fjærene på slik at fella ikke sklir innover. På taket av fella er det lagt på ei grunnmursplate, tanken bak dette var å forbedre holdbarheten til kassa. Ideen fikk jeg fra den svenske MangsTrap.

 

829341.jpeg

 

Mellom tak og felle er det et mellomrom på 3cm, mens mellom bunn og felle er det et mellomrom på 1,5 cm. Ser at kassa med fordel kunne vært trangere.

 

829340.jpeg

 

Baksiden av fella er kledd med hønsenetting, enkelt og greit.

829358.jpeg

 

 

Kom gjerne med deres synspunkter på om dette ser greit ut :)

 

 

Dette vil fungere!

 

Men skjer av ei halvliters flaske, og heng åtet inne i den, så er det musesikkert og værsikkert i tillegg! Pleier å gjøre klar disse små flasketutene på kjøkkenet før jeg går ut. Fester enkelt og greit tamponger og en fiken i ei snor i korken, og heller oppi kokende gjæret honning med tilsatt anisdråper. Funker knall! :wink: I tillegg slipper du å grise med klissetet åte ute ved fellesettene ettersom (åteflasketutene) bare er å henge i nettingen på baksiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...