Jump to content

Bekledning og sekk


Lafsen

Recommended Posts

Hei

 

Må oppgradere utstyrslista pga vektnedgang, og er på jakt etter en ny jaktdress.

Lurer på om noen har erfaring med disse jeg har titta på under her.

 

Har titta litt på:

Norrøna Recon

 

Bergans Pasvik

Bergans Raipas

 

Chevalier Outland Action

 

Ting jeg ser etter i en jaktdress:

+Slitestyrke (Forsterket ved knær og ankler)

+ Høy vannsøyle

+ Komfort

 

Skal brukes til fuglejakt og fiske.

 

Også har jeg sett på tursekk, men vet ikke helt hvem jeg skal gå for:

 

Norrøna Recon Syncroflex Pack 125L

Norrøna Recon Para Ranger Synkron Pack 120L

Bergans Powerframe 130L

 

Tenkte og ha en sekk til helgeturer ute i skogen, men vil gjerne vite om noen her har erfaring med disse sekkene?

 

Setter på forhånd pris på tilbakemelding og evt tips til alternative produkter :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis lydsvakhet ikke er et kriterie, så ville jeg ha droppet dresser med "pusete" ytterstoff. Jeg opplever dresser med glatt ytterstoff som mer hurtigtørkende, og for så vidt også mer værbestandige. De binder også mindre vann og beholder derfor lavere vekt og pusteegenskaper bedre. I dette tilfellet betyr det at jeg ville ha droppet Pasvik og Outland action(?).

 

Jeg synes sekkene du har sett på er overkill for helgeturer i skogen, men jeg kjenner ikke transportbehovet og pakkevanene dine. Det er også sekker med høy egenvekt.

Link to comment
Share on other sites

None of the above ;) 

 

Fra spøk til alvor, til ditt bruk ville jeg sett på en kraftig jakt/frilufts bukse samt en lettere skalljakke.

Vanlig turtøy er ofte noe rimeligere og bedre (nyere teknologi samt mer gjennomteknte løsninger) enn jakttøy, som ofte henger litt etter. Utvalget er også langt bedre.

Som nevnt over så vil det også børstede stoffet suge til seg vann, så ville gått for rent skall med mindre du skal smyge på skogsfugl.

 

Liten kjepphest fra min side; hvorfor skal du ha vanntett jaktdress med mindre du jakter mye i regnvær?

90% av jakten jeg gjør i normalt vær bruker jeg annet tøy, som Fjellreven buksene til fuglejakt og generell friluft.

Kombinasjonen allround lett bukse og windstopper + tynt vanntett skall er mye mer behagelig i skiftende vær enn å gå rundt i svett/tett membran.

Det virker som en norsk greie at uansett hvor man skal på tur, så er det full GTX fra topp til tå som gjelder - litt som amerikanere og kamuflasje-mønster ;) 

 

Hvis jeg skulle lagt penger i et "allroundplagg", ville det vært en kraftigere skall/jaktbukse med veldig god lufting i sidene.

Alltid mer stress å bytte bukse på tur enn jakke.

 

Til helgetur mener jeg Recon pack etc også er for tungt, med mindre du skal bære veldig mye, gjør feks. Osprey Exos jobben mye bedre, til en billigere penge og mer behagelig bæresystem.

Men igjen, dette kommer an på hvor mange kg du skal bære.

<20 kg: Osprey etc.

>20 kg: Pakkramme

 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sekk så bruker jeg en sekk som heter St. Anton 45 - kanskje ikke hverken teknisk eller nymotens - men den er stødig og grei. Jakt dress er Hærkila GoreTex i lett og "tung" utgave. Har ikke sjekket vannsøyle og denslags men begge egner seg utmerket i vestlandsvær og er lydløse. Støvler har etterhvert blitt Varg Raistegaisa. Stødige og med god sole om enn noe tunge.

Link to comment
Share on other sites

På 18.10.2017 den 12.14, Jeffery skrev:

Hvis lydsvakhet ikke er et kriterie, så ville jeg ha droppet dresser med "pusete" ytterstoff. Jeg opplever dresser med glatt ytterstoff som mer hurtigtørkende, og for så vidt også mer værbestandige. De binder også mindre vann og beholder derfor lavere vekt og pusteegenskaper bedre. I dette tilfellet betyr det at jeg ville ha droppet Pasvik og Outland action(?).

 

Jeg synes sekkene du har sett på er overkill for helgeturer i skogen, men jeg kjenner ikke transportbehovet og pakkevanene dine. Det er også sekker med høy egenvekt.

Lydsvakhet er ikke ett must, er ikke noe jeg prioriterer.

Og når det gjelder sekken så blir det en del å pakke, telt, sovepose, mat, matlaging, fiskeutstyr osv.

 

På 18.10.2017 den 12.31, msteiro skrev:

None of the above ;) 

 

Fra spøk til alvor, til ditt bruk ville jeg sett på en kraftig jakt/frilufts bukse samt en lettere skalljakke.

Vanlig turtøy er ofte noe rimeligere og bedre (nyere teknologi samt mer gjennomteknte løsninger) enn jakttøy, som ofte henger litt etter. Utvalget er også langt bedre.

Som nevnt over så vil det også børstede stoffet suge til seg vann, så ville gått for rent skall med mindre du skal smyge på skogsfugl.

 

Liten kjepphest fra min side; hvorfor skal du ha vanntett jaktdress med mindre du jakter mye i regnvær?

90% av jakten jeg gjør i normalt vær bruker jeg annet tøy, som Fjellreven buksene til fuglejakt og generell friluft.

Kombinasjonen allround lett bukse og windstopper + tynt vanntett skall er mye mer behagelig i skiftende vær enn å gå rundt i svett/tett membran.

Det virker som en norsk greie at uansett hvor man skal på tur, så er det full GTX fra topp til tå som gjelder - litt som amerikanere og kamuflasje-mønster ;) 

 

Hvis jeg skulle lagt penger i et "allroundplagg", ville det vært en kraftigere skall/jaktbukse med veldig god lufting i sidene.

Alltid mer stress å bytte bukse på tur enn jakke.

 

Til helgetur mener jeg Recon pack etc også er for tungt, med mindre du skal bære veldig mye, gjør feks. Osprey Exos jobben mye bedre, til en billigere penge og mer behagelig bæresystem.

Men igjen, dette kommer an på hvor mange kg du skal bære.

<20 kg: Osprey etc.

>20 kg: Pakkramme

 

Har du forslag til kraftig jakt/friluftsbukse og skalljakke?

Trenger forsåvidt ikke å være vanntett, kan jo heller kjøpe en vanntett overtreksdress.

Men bekledningen skal brukes i vinterhalvåret, så viktigste er vel kanskje at den er vindtett og varm for min del. Tenkte på at den skulle være vanntett for å bruke den på høsten, men er ikke ett must.

 

Når det gjelder sekken så kan man jo lese pakkbehovet i siteringen over.

Edited by Lafsen
Link to comment
Share on other sites

Til generelt bruk synes jeg Norrøna Bitihorn Lightweight eller lignende lette bukser er bra på vår/sommer/tidlig høst. Rab Spire og Torque er begge laget for klatring, så godt kompromiss av vekt og holdbarhet.

 

Jeg bruker egentlig Finnskogen buksen som allround bukse i dårligere vær, den nye kommer i GoreTex så mulig enda bedre. Mye av grunnen til det er passform, utenpåliggende lommer og stor lufting. Isolerer kanskje noe også. Men den blir våt, og i kombinasjon med minusgrader har mansjettene en tendens til å bli til is.

 

Arcteryx Alpha jakkene er noe av det råeste man får, og livstidsgaranti er ikke dumt!  Ville testet litt forskjellige, og bestemt om du vil ha lang eller kort jakke, da man burde ha høyere/bib bukser til korte jakker. Korte jakker er mer behagelig å gå i ulendt terreng med. 

 

Anbefaler å gå på outdoorgearlab.com

Testene der er helt rå, og de beskriver veldig nøyaktig hva de forskjellige plaggene passer til.

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar @msteiro :)

Var og prøvde Norrøna dresser i går, Recon utgår pga ekstrem støy, kan jo likesågodt kjøpe skalldress til halve prisen nesten.

Prøvde også Dovre, synes denne virket grei, litt mer støy enn finnskogen, men mindre enn recon.

Synes Finnskogen virket veldig tynn, og mtp på at jeg er ute etter litt slitestyrke i en jaktdress så utgår denne for min del.

 

Men Härkila Norse er jeg fortsatt nysgjerrig på :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...