Jump to content

Kuleisetter die


iscariah

Recommended Posts

Vurderer og gå til innkjøp av en kuleisetter die. Er litt usikker på om det er så mye å "hente" på å bruke en slik. Jeg har i alle år hatt Lyman sin isetter og krymp i en og samme die. Har kikket på denne (REDDING COMPETITION HANDGUN SEATER DIES) men den har en ganske høy pris, kr 1595,-. Noen her som har erfaring med disse og kan komme med innspill.

En ting er sikkert. Innen lading og skyting blir man aldri ferdig:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan selv svare på dette siden jeg har hatt denne til utprøving. Det som skulle være et must med en kuleisetter die var at kulen skulle settes i nøyaktig vinkel ned i patronhylsen og at kulen også skulle settes på 1/100 nøyaktighet likt på alle hylser. Vel, reklamens makt og alt det der. For en pris av 1599,- kr så var dette en skuffelse. Mulig kulen kom nøyaktig der den skulle men hylsen på dien var såpass trang at den skrellet av mantling/bly ved isetting av kule i patronhylsen med det resultat at det lå masse bly rundt toppen av patronen. Jeg prøvde med forskjellige typer hylser og diverse kuler i diameter 356-357. Samme nedslående resultat på alt så nå er dien returnert og forhåpentligvis pengene tilbake. Så det var den saken :-) 

Link to comment
Share on other sites

Jo faktisk. Patenten er den samme som en die med krymp. Patronen må også her opp en hylse når kulen skal presses på plass. Her var problemet. Hylsen var så trang at mantling ble skrellet av på tur inn. Har ingenting med om hylsemunningen var for lite utvidet. Men hvis du kjenner til disse diene så kanskje det er noe jeg har gjort feil?

Link to comment
Share on other sites

Det høyrest ut som at du hadde diekroppen skrudd for langt ned. Ikkje skru den så langt ned, og skru heller settestammen lenger ned. Du kan justere stammen uavhengig av mikrometeret gjennom eit sekskanthol på toppen av dia om du ikkje kjem langt nok ned ved å skru på mikrometeret.

Har slike diar i dei fleste kaliber eg ladar, som er byrja å bli ein del, og desse diane er overlegne.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Humbo skrev:

Det høyrest ut som at du hadde diekroppen skrudd for langt ned. Ikkje skru den så langt ned, og skru heller settestammen lenger ned. Du kan justere stammen uavhengig av mikrometeret gjennom eit sekskanthol på toppen av dia om du ikkje kjem langt nok ned ved å skru på mikrometeret.

Har slike diar i dei fleste kaliber eg ladar, som er byrja å bli ein del, og desse diane er overlegne.

 

Er det pistol du lader til?

Link to comment
Share on other sites

Eg trur kulevalet har mykje å seie her. Eg skal ikkje påstå at ammunisjonen blir så merkbart mykje betre presisjonsmessig, men ved bruk av blykuler er det ein stor fordel at kulene blir sett beint. Spesielt ved bruk av kulematar, som eg har på dei fleste pressene mine, i kombinasjon med Hitek/bly så kan det bli litt kvalme når kulene ikkje sit heilt beint i hylsa når ein kjem til settedia. Eg nyttar mykje Hitek og svært lite mantla kuler, og belegget skavast relativt lett av om kula ikkje entrar hylsa beint. Ein slepp óg unna med mindre utviding av hylsemunningen ved bruk av Redding comp-diar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...