Jump to content

prikken

Recommended Posts

Heisann alle Kammerater.

 

Det er skrevet side opp og siden ned her på kammeret med diskusjoner ang kuletyper, hastighet, gjennomskyting, kjøttødeleggelser kaliber osv. Jeg hadde ikke tenkt at dette skulle bli en ny slik tråd.

 

Det jeg er ute etter er deres observasjoner på rådyrslakt.

I år har jeg vært med på slakting av 11 rådyr i ymse størrelser. Disse er skutt med henholdsvis ,308, 6,5*55 og ,222 og dertil forskjellige kuler. Er ikke helt sikker, men mener 308 var Winchester ammo med Hollow point kule av noe slag. I 6,5*55 ble det brukt Norma elite Express og 222 federal Power shock.

 

Felles for alle disse dyrene er at det er gjennomskyting på samtlige. Og det er heldigvis alle godt plasserte treff. Foruten 1 treff i bogplate, er alle felt med fine hjerte-/lungeskudd.

I et av dyrene fant vi rester av kula. Dette fra geit skutt med ,308.

 

En annen fellesnevner er at nesten alle dyrene var mye blodslått i bog og sider. Det var lite ødelagt kjøtt forårsaket av selve kula (misforstå meg rett) det var mer blodutsprengning i hinner mellom muskelhinner i omkrets rundt selve treffet.

 

Min vurdering er at sjokket fra kule sprenger blodkar i et større område enn kula fysisk er i berøring med. Og da kommer vi egentlig til mitt spm, eller hva jeg tenker å få noen erfaringer på.

 

Hva foretrekker den gjengse jeger, og hva sier observasjonene/erfaringen om:

1: høy kulevekt og lavere fart vs lettere kule og høyere fart.

2: myke vs harde kuler, og da kanskje linket opp mot hastighet?

 

Selv kan jeg si av årets rådyrjakt er at jeg vurderer å finne den tyngste kulen jeg kan finne, medium til myk utgave og lade den til den laveste hastigheten jeg får god og jevn presisjon for neste års jakt. Ingen eksakt vitenskap bak min vurdering, men bare på bakgrunn av at jeg opplevde at fjorårets slakt var mindre blodskutt. Jaktet da med noe lavere hastighet på kulene.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tunge kuler i lav hastighet er aldri feil når det kommer til kjøttødeleggelse,er hastigheten lav nok kan alle kuler funke bra.De beste rådyrslaktene mine har vært med .357 mag

i en liten leveraction karabin.6,5 og .308 og enda kraftigere kaliber er egentlig litt overkill på rådyr,hvis du vil ha minimal ødeleggelse er du på god vei.Jeg har tro på sånt som .357 mag .44 mag .30-30 og .35 rem

Link to comment
Share on other sites

Alle mine rådyr er skudd med .223 Swift scirocco 75grn, ladet til moderat hastighet. Samtlige har gitt gjennomskudd, og kun blodslått kjøtt i et par centimeter rundt skuddkanalen. Jeg tror at jo bedre kulen holder sammen, jo penere blir slaktet. (nesten) uavhengig av kaliber.

Edited by Refs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...