Jump to content

Dier til 6,5x55 SKAN kammer


rsubsonic

Recommended Posts

Skal lade til Sauer 200 STR og er litt usikker på hvilke dier som er best. Bør ein bruke dier som er laga for SKAN kammer for minst mulig bearbeiding av hylsene eller er et like greit å bruke dier for 6,5x55 Swedish Mauser?

 

Vil hylser skutt i SKAN kammer skape problemer i Swedish Mauser dier med flytande kammer som f.eks "Redding Competition Bushing Neck Die 6.5x55 Mauser"? SKAN kammer skal jo være litt større, så kanskje hylsene ikkje vil "kamre" i diene?

Link to comment
Share on other sites

For ei tid tilbake styrte jeg på og samlet engangs-skutte hylser fra diverse våpen for å måle eventuelle forskjeller. (2xSTR, 2xTikka, Kongsberg 393 og Blaser k95 bla.) Fant ut at det var svært lite som skilte. Ørsmå forskjeller på headspace var det selvsagt. (Hadde f.eks. et problem-parti med gammel Rano Super som ikke kamret i Blaseren og Tikka, men disse gikk akkurat i STR'en hvis man var bestemt nok..)

Har ikke prøvd dier som er spessiellt beregnet på 6,5 SKAN, som bla Forster tilbyr. Men kan ikke tenke meg det skulle være problemer med å få hylser skutt i SKAN-kammer til å "entre" den Comp. neck dien.

Selv har jeg landet på Forster sin Neck-bump die + FL & Forster micro Seater (Swedish Mauser). Meget rett og fint resultat, veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Til STR 200 (og alt annet) bruker jeg Reddings full length sizing die i Swedish ved førstegangs ladnig eller jaktladning (bare for å være sikker på problemfri kammring).

Kuleisetteren er en Redding competition seating die, også i Swedish. Bruker denne da den har mikrometer justering, slik at jeg kan notere verdiene for de forskjellige kulene/ladningene jeg bruker. Det er utrolig lettvint å finne riktig settedybde med denne dia, også skal den jo gi "rettere" kuleisetting (kan diskuteres om den gjør det bedre enn andre:? )

 

Men for å komme til poenget.... Etter at jeg har skutt hylsa i eget kammer helpresser jeg aldri mere. Herfra bruker jeg kun Lee sin necksizier, også i Swedish (betyr egentlig ikke en pøkk om den heter Swedish, SKAN eller....). Men den må selfølgelig tilpasses. En må slipe ned tennhetteutstøterpinnen slik at du får ønsket hold på kula. Jeg pleier også å gå over alle skarpe kanter i dia med ei fil, for å unngå de verste sporene dia klemmer inn i hylsehalsen. Når du har tilpasett dia er det definitivt den beste necksizieren på markede med hensyn på brukervennlighet. Det eneste som er lurt å gjøre er og spandere litt smurning på bevegelige deler av og til.

 

Siden 6,5x55 hylser er lette å få tak i, lader jeg de sjeldent mer enn 5 ganger før jeg kaster de. Det betyr i praksis at jeg aldri trenger å helpresse hylsene på ny for at de skal kammre uten vold. Jeg trenger heller aldri å trimme lengden på halsen. :mrgreen:

 

Dette oppsettet er meget funksjonelt, lett å buke og gir super ammo med hensyn på presisjon og ladevenlighet. Man kan selfølgelig bruke mye tid på å dreie ned hylsehalser, ja for de kan jo være skjev, bruke en formue på Reddings necksizier og bushinger, bare for å finne ut at noe har forandret seg og du trenger flere bushinger :cry: for at kuleholdet igjen skal bli riktig. :evil: Alt dette tullett kan man unngå med Lees konstruksjon :mrgreen:

 

Skal man ha superduper presisjon basert på hylsejevnhet er min påstand at det er lurt å veie hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle for bra input.

 

Bestilte meg ei Forster neck size die i Swedish. Har og fått låne eit nytt diesett fra Lee med fullsizer og seater som eg får bruke i første omgang. Også i Swedish. (Litt vakuum i lommeboka etter innkjøp av Sauer. )

 

Etter kvart blir det nok ein liten pakke fra Sinclair med Redding competition seater i Swedish og Redding body die i Swedish. Så får vi sjå kor fornøgd eg blir med forster necksieren. Blir muligens oppgradert til Redding necksizer med titanium bushings.

 

Eg har litt blanda følelser for den collet dia til Lee. I prinsippet er den genial, men eg likar ikkje at dei blir levert "halvferdige". Ein må alltid slipe ned den utstøterstanga , og mi die i kaiber .223 Rem har ein tendens til å henge seg opp på grunn av veldig grove merker etter maskinering. Det er også eit problem at ein ikkje skal/kan heve hylseholderen uten hylse i dia. Spesielt i progressiv presse kan det være plagsomt.

Link to comment
Share on other sites

Collet-dien min funker greit, men på hylser med litt grovt gods i halsen (Lapua/Raufoss) er de karakteristiske "Collet-merkene" ikke til å unngå. Federal-hylser derimot kommer ut helt uten spor av disse. I praksis har det vel liten betydning, men foretrekker "Bump-dien" da den både gir et skinnende pene hylsehalser, og gjennomsnittlig mindre "run-out".

Vil tippe den Neck-sizeren du får vil size halsen til ca. .289", før ekspanderen drar den litt ut igjen. Fordelen med en Bushing-die er at den blir mindre "jobbet" med, bare presset inn til ønsket diameter (ca. .293"?). Med normalt trykk vil man da få hylser som varer svært lenge og som ikke trenger trimmes. Men-men vil tippe du får mange omladinger med en standard Neck sizer også.

Link to comment
Share on other sites

Bushing dier er min favoritt og. Har Redding competition neck sizer i kaliber .223 og .308, så det blir nok ei slik i Swedish Mauser etter kvart også. Akkurat no må eg kjøpe litt billig die så eg får råd til ein bulk pakke med kuler også. Er jo så mange stevner ein skulle ha vore med på.

 

Ka er forresten maks hylselengde i SKAN kammer?

Link to comment
Share on other sites

Forster sin (precision plus-)bump die presser hals og kan om ønskelig redusere headspace/skulderlengde, (alt etter hvor langt ned mot hylseholder dien skrues.) Utstøter-nål, men ingen ekspander. Forster sine egne løse bushinger må brukes, (de er visst litt lenger enn Redding/Wilson sine?). Man kan kjøpe dien uten bushinger eller som et sett med tre bushinger. Hvis jeg ikke husker feil vil det for 6,5x55 bety en .289", en .291" og en "293-bushing.

Er som sagt veldig godt fornøyd, bushingene virker være gneis-harde og har en veldig pen finish, visstnok et slags "cryo-behandlet" stål. Med nordiske hylser og kuler ser det ut til at .292",.293" og .294"-bushinger er det som trengs. Pleier alltid å tørke bort eventuell sot og urenheter fra hylsene før pressing, men smører ikke, veldig behagelig å jobbe med.

Et lite bonuspoeng (i forhold til standard NS-dier) er at man uten bushing montert faktisk kan presse skulder tilbake på ladet ammo om man finner ut at denne kamrer vel hardt. Berget flere hundre nye Rano-patroner på denne måten som ikke kamret i det hele tatt, skrudde ned dien 1/16 del av gangen; plutselig kamret de som smør!

Samme kan man vel med Body-dien fra Redding? (Har ikke prøvd den.) Men i motsetning til den rører ikke Bump-dien med ytre diameter av hylseskulder, (ihvertfall ikke målbart,) mens Body-dien sizer også kropp?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...