Jump to content

Hjelp til identifikasjon av våpen


Sander14

Recommended Posts

Hei!

 

Mine foreldre kjøpte dette våpenet i Liberia i 1974. Har i alle år hengt på veggen uten at noen av oss har visst så mye om det, så jeg tenkte det kunne vært på tide å forhøre seg litt med folk som kanskje vet noe. Er det en English trade gun av noe slag? (Det står London et sted, ser jeg)

Noen som aner noe om verdi på et slikt våpen?

Setter stor pris på all info, og evt tips til hvor jeg bør henvende meg for å få vite mer. På forhånd takk.

 

http://s1381.photobucket.com/user/tantelenin/library/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

For å ta verdien først så er nok afffeksjonsverdien den største. Omsetningsverdi er det ikke noe liste på.

Det er et perkusjonsgevær - mest sannsynlig smidd og satt sammen av en lokal smed. Hanen er hjemmelaget, pistongklossen og avtrekkerbøylen for å nevne det mest åpenbare.

Du kan legge det ut på svartkrutt.net under identifisering så er det muligens noen der som kan si litt om låsen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret! Har hatt en kunsthistoriker til å se på det, og vedkommende er nok ingen våpenekspert, men har lang erfaring med å bestemme alder på gjenstander, og mener at våpenet er av betydelig alder. Moro å vite litt mer om våpenet, i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
[...]Våpenet er uansett ikke eldre en 1807, i og med at perkusjon på oppfunnet og patentert i 07.

Men denne ser unektelig ut til å være reparert og satt sammen av gamle deler, den låsen ser for meg ut til å ha vært en flintlås en gang i tiden som så er filt og banket på for å få perkusjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...