Jump to content

Prosjekt: Induksjonsbasert hylseglødemaskin


Loddfåvne

Recommended Posts

Holder på med et lignende prosjekt, men har en litt annen tilnerming til hylse mating.

Bruker du en LM2576HV så kan innspenningen variere mellom 7 og 60V og utgang kan justeres mellom 5 og 57V med utstrøm på 3A.

Ser at dei fleste stepdown converterene på e-bay har maks 35-40v ingangs spenning, og maks strøm på 1,5A.

Denne kretsen trenger kun 6 utvendige komponenter hvis en benytter seg av den justerbare utgaven, 4 hvis en bruker den som er ferdig definert.

Inn spenning må ligge 1,23V over utspenningen, men slik er det med de fleste spennings regulatorer, at en må ha litt høyere inn spenning enn en får ut.

 

Lakelanderen

Link to comment
Share on other sites

Min hylsemater bygger også på samme prinsippet som Dillon sin, men bruker IR sender og mottaker for start og stopp av hylsemater.

Hylse detter da direkte ned til induksjons varmer, når det er detektert hylse i varmeren stopper hylsemater og starter induksjonsvarmer automatisk denne varmer da hylsen sin tilmålte tid.

Når tiden er utløpt stopper induksjonsvarmer, hylsen faller ned og hylsemater starter på nyttt.

Eneste bevegelige delene blir da motor for hylsemater og mekanisme som slipper hylsen ned etter gløding alt styrt fra en enkel timer.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel vere et problem ved hylser i forskjellige kaliber, store hylser er vel lettere å få repeterbarhet med enn små hylser når man bruker mikroswitch,

i alle fall når en skal bruke samme dropp tube til flere hylsestørrelser.

Var i allefall denne erfaringen som gjorde at eg gikk for IR deteksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

normal_IMG_0229.JPG

 

normal_IMG_0228.JPG

 

Begynner å ligne gris! Alt fungerer som det skal og etter hensikten.

24v strømforsyning koblet til induksjonskort gjennom rele.

12v koblet gjennom timer rele, som aktiveres av en søt grønn knapp, og lukker 24v releet en forhåndsinnstilt tid.

Dvs: Setter inn hylse. Trykker på en søt liten grønn knapp. Venter til lysdioden slukker og glødingen er over. Ferdig glødd hylse kan fjernes.

 

Eneste som mangler av elektronikk nå er en 24v til 12v step-down. Var litt kjapp her en kveld og tok livet av buck konverteren jeg hadde. Ny på vei.

 

Etter det så blir det bare å fikle ting inn i et heimelimt plexiglass kabinett, sette ei kraftig 120 mm kjølevifte i ræva på hele sulamitten og begynne å bruke det. Skal gjøre meg noen erfaringer med det i manuell funksjon før jeg begir meg ut på automasjon.

 

PS: Trøblet litt med at «bekkene» mine rant i motbakke og over hverandre. Takk for hjelpen Jamez

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...