Jump to content

Links, øyedominans og generelt dårlig på hagleskyting ...


mortenbohmer

Recommended Posts

Hei

 

Har nå vært noen uker på rypejakt og prøvd på duer/sjøfugl her hjemme. Jeg bommer og bommer, har derfor begynt å undersøke hva som er galt og det viser seg å være nok å ta av.

 

Selv er jeg og har alltid vært 100% vesntrehendt, har skutt bue i ett par år og er også links der, øye har frem til nå hvert venstredominant, menn etter en ny sjekk idag, så har jeg nå blitt høyredominant.

 

Skudd over vann viser at jeg alltid skyter under fuglen, så antar at en tilpassning av hagle og trening på god montering vil løse det. Når det gjelder øyedominans, så er jeg mer usikker på hva som er rette valg videre. Leser at flere opplever at dominans flytter seg iløpet av trening, og det kan godt hende at det er slik for meg også. Dette er forholdsvis ny oppdaget for min del.

 

Til sist er det noe sted på Østlandet hvor man kan få litt eksperthjelp, slik at det tekniske rundt tilpassning og slikt stemmer, så kan jeg heller konsentrere om trening og ikke tenke på det ??

 

Takker for alle svar, har ikke mer ammo å sløse bort nå :)

Link to comment
Share on other sites

Er høyre hent. Skyter links, et godt tips kan være å lukke ene øyet under skyting, sjøl skyter eg med begge åpene. Da får eg med meg mer, no skyter eg noen tusen skudd i året på banen, og man bør trene mye for å trene inn de teknikkene som passer deg best. Skyt også på papp for å finn ut kordan skudd bildet ser ut, det er viktig. Og en hagle må passe 100% til den som bruker den.

Link to comment
Share on other sites

Har du skutt mer enn 300 skudd på leirduer i sommer ? Fra de 300 sies det at treffraten øker...

Problemene bør løses på banen, da har du best sjangse til å lykkes, og det på veldig kort tid i motsettning til i terrenget.

Folk på banen kan hjelpe med diagnostisering.

Det med øye greier osv bør ikke overdramatiseres, ser du leirdua vil du kunne knekke den på din måte..

 

Sitater:

- I utgangspunktet er det veldig lett. Det er jo bare å treffe noe som blir sendt ut i luften med en hagle, dessverre kommer som regel hjernen og ødelegger. Vi tenker så mye på å treffe at vi bommer,

 

- Jeg skyter stort sett alltid med begge øyne åpne. Ser jeg på leirduen og plasserer hagla riktig skal det være nok for at jeg treffer....

Kommer leirduen for langt bort må man over til å sikte.

 

- Man blir ikke god nok av å komme på banen å skyte en gang i uken. Man må tørrtrene hjemme.

Øve på å få hagla opp til kinnet, øve på å sikte, og gjerne ha en klikkpatron slik at man kan få øvd på avtrekkeren også.

Kommer det mange jegere som ikke har trent på jakt blir det mange skadeskutte ryper, og det vil vi ikke ha noe av,

 

Block Out and Focus

Pick out your target and focus only on it. Don’t pay attention to other birds or somebody else who’s shooting. The more you focus, the slower the target will seem.

How fast is it going? Rising or descending? Compute the equation in your head, mount, pull ahead, and shoot.

 

NSSF Shooting Tips: Don't look down the barrel

http://www.ducks.org/hunting/shooting-tips/nssf-shooting-tips-dont-look-down-the-barrel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...