Jump to content

9mm-patronlengde Sig P210 Super Target


OlavM

Recommended Posts

Hei.

Endelig var pistolen i hus, og lading av blykuler står på agendaen. Men kuler som jeg brukte i min x-six vil ikke kamre med samme patronlengde i Super Target`en. Fra før hadde jeg en patronlengde på 28,2mm med Lee 120gr TC kula, noe som jeg syntest var kort nok, i Super Target`en må jeg helt ned i 26,9mm! Enda så butter kula så vidt i overgangen. Har redusert ladningen noe, skal ut å teste nå, så vi får se.

Noen andre som har erfaringen med samme pistol og redusering av patronlengden?

Link to comment
Share on other sites

Vel, har da vært ute og testet, ladningen med Lee 120 gr TC og patronlengde på 26,9mm fungerte jo. Kronograferte ikke, så jeg vet ikke hastighet, men rekyl og hylseutkast tydet på at det var på den slappe siden, brukte N320 krutt. Presisjonen var ikke noe å rope hurra for, rundt 40mm, kulene målte .356. Litt blying, noe jeg regnet med da kulene bare var smurt med alox og ikke fylt fettrille. Samt at nye nye løp må ha noen skudd før blyingen avtar, har vært slik med samtlige 9mm jeg har hatt.

H&N 115gr gikk heller ikke overbevisende, men en neve av statens 9mm samlet alt i en klyse litt høyt i innertieren..Mulig jeg må køle på litt mere, da fabrikkammon var vesentlig friskere, blir vel å prøve litt N330 for å se om det kan bidra positivt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en P210 Super Target i 2 år, og har gjort følgende erfaringer. Den liker ikke blykuler, blying og dårlig presisjon. Lader 125 grs H&N .356" med 3,8 grs N320 bak. COL 28,2mm, hastighet ca 1050 fot/s. Skyter samlinger under 50mm på 25 meters hold, ofte 30mm og under. Hadde jeg vært bedre til å skyte kunne det kanskje vært enda bedre. Hører at andre som lader med denne kula har COL på omtrent 29mm, men jeg måtte ned til 28,2mm for å få patronene til å kamre. Disse blyer også litt, men det går fint å skyte to tre hundre skudd mellom hver gang jeg pusser pipa. Har også skutt en del gammel blå Geco med denne, det fungerer meget bra og med grei presisjon. Likevell foretrekker jeg hjemmeladd med 320 krutt fordi den er mye reinere, kjøpeammo soter som sortkrutt i forhold.

 

I dag prøvde jeg 125grs H&N patronen med 3,8 og 4 grs N320 i X-5en, henhodsvis 990 og 1030fot/s, beste samling var 6 skudd 37mm. Syns faktisk munnigsvippen med 210en var merkbart større en med X-5en. Ser også at X-5en er mye reiner etter skyting med hjemmeladd en med fabrikk patroner.

Link to comment
Share on other sites

Hei og gratulerer med P210.

 

Har du sett denne ladetabellen til H&N?

http://www.hn-sport.de/fileadmin/user_u ... sdaten.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Der er P210 opgitt som testvåpen i en del av tabellen, og patronlengda er litt kortare til den, i forhold til andre våpen.

Eks: H&N 125HP: 27,65mm.

 

Reknar med det blir god knall uansett.

Ha ein fin dag

Sindre

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Børsemaker er kontaktet for å se på muligheten for større friflukt, opplevde at fabrikkammo ikke ville kamre( gammel Geco TC, den gikk glimrende i min gamle 210-5) Hvorfor de har snevret inn toleransene slik er vanskelig å forstå, det begrenser endel kuletypene en kan bruke. Samt att publiserte ladedata må brukes med fornuft når kulene må settes så dypt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...