Det triple 28cm tårnet på Austeråt, som kommer fra slagkrysseren Gneisenau, mener jeg har alt utstyr intakt.
Dette tårnet var i tillegg også radarstyrt og ildledningssentralen lå inne på militært område på Ørlandet flystasjon (mener jeg å huske).
De tyske mannskapene lærte opp norske etter krigen og jeg mener det var oppsatt til 1966.
Alt utstyr fra ildledningssentralen er nå flyttet til kanonen.
Som skyteinteressert var en kompis og jeg på turne kysten rundt midt på 80-tallet. Etter tips fra andre fikk vi utlevert nøklene til 28cm-tårnet i vakta på Ørlandet!
Da stod det en avfukter og varme på i tårnet. Strømmen ble betalt av Ørlandet flystasjon.
En dag kom det en gjerrigknark av en stasjonssjef som forlangte at strømmen skulle slås av. Resultatet var alvorlige fuktskader og at det enorme kulelageret som tårnet roterte på rustet fast. Under oppussingen greide man ikke fikse dette så nå går det ikke an å dreie på tårnet.
Slagkrysseren Scharnhorst, med identiske tårn, treff på bevegelig sjømål på 25600m. Den uheldige mottageren var det engelske hangarskipet HMS Glorious som ble senket. Glorious hadde en idiotkaptein. Han nektet flymanskapene å fly rekognosering som kunne varslet om de tyske skipene. Dette er regnet som en av de største skandalene i Royal Navy, og de har mange skandaler å ta av..
Det er film av Scharnhorsts ildgivning mot Glorious i videoen: