Jump to content

.300 Sherwood, gammel britisk


Vaquero

Recommended Posts

Dette er en gammel patron brukt i det britiske imperiet, utviklet av Westley Richards:

Patronen ble mye brukt i våpen beregnet på presisjonskyting på bane, våpen var ofte enkeltskuddsrifler som bl.a. Martini-Henry mekanismer og andre modeller. Rifler med boltmekanismer var også tilgjengelig. Jeg tok med en .30 US for sammenligning siden den i farten kan minne litt om denne. Når en leser på Wikipedia så kan en undres når noen skjøt både bjørn og mellomstort hjortevilt på rundt 200 meter for drøyt hundre år siden.  

Selve kula har den samme diameteren som italienernes 7,35x51 Carcano, nemlig .300". Jeg finner på andre nettsider at det er hjemmeladere som sliter litt med å finne ut av ladninger, ikke minst egnet kule. Kynoch har den ikke på sin produksjonsliste i dag. Men patronen skal ha vært ladet helt opp mot 1970 -80 tallet. (Syd Afrika er nevnt).

Våpen og patron har i dag helst samlerstatus.

 

.300 Sherwood - Wikipedia

 

300 SHERWOOD | Cartridge Collector

 

.300 Sherwood.JPG

Kula på mitt eksemplar har hullspiss.

.300 Sherw..JPG

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Fantastisk @Mr Hanssen! Du må komme med en rapport om testen, håper det blir et godt vårtegn. Som godt involvert i svartkruttskyting og sjeldne våpen er du sikkert vant med å finne løsninger på hylser og kuler. Jeg har tidligere sett påkostede våpen som er laget for små mennesker/barn, kanskje den har tilhørt en liten "Lord" en gang for over 100 år siden? 😉

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Takk. Kommer nok en rapport utover våren.

Har faktisk hylser og kuletang liggende fra ett gammelt prosjekt som det ikke ble noe ut av.  Kjøpt fra Usa ,den gang dollaren og frakt var billig.  

Disse hylsene er ikke lette å lage, men kan også bruke 32 long colt og .300 Rook hylser som blir endel kortere enn Sherwood hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...