Jump to content

Godt voksne patroner


Vaquero

Recommended Posts

.510 Beecher Express:

Noen ganger er det gøy å fundere over og måle noe så enkelt som en tomhylse. Jeg har fått tak i en svært så sær tomhylse som er høyst lite kjent og omtalt, som .510 Beecher Express.

Jeg finner svært lite om denne patronen, det lille jeg finner fra utenlandske fora peker mot en kanadier med samme navn, noen nevner at hylsen er produsert av Bertram i Australia. Kaliberet her kan se ut som en "privat kreasjon", noe jeg ikke kan avkrefte eller bekrefte. Hylsebunnen måler 16,0 mm. Det kan se ut som hylsebunnen kan være tuftet på den samme som .375 Chey Tac. 

Her snakker vi om patroner som er beregnet for repetervåpen, å finne godt voksne kalibere til brekkvåpen er det mye som er gammelt kjent, Eks. .577 NE og .600 Nitro. 

Jeg tok med noen andre store for sammenligning. .308 Winchester er ment som referanse.

A = 12,7x99 BMG. 

B = .510 Beecher Express.

C = .375 Chey Tac.

D = .550 Magnum (samme hylsebunn som .460Wby.Mag.)

E = .500 Jeffery

F = .338 Lapua Magnum.

G = .308 Win.

 

For brekkvåpen:

H = .577 NE.

  I = .600 Nitro.  

 

 

DSC06701.JPG

DSC06704.JPG

DSC06710.JPG

DSC06708.JPG

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Vaquero skrev (På 28.12.2023 den 22.25):

 

Det kan se ut som hylsebunnen kan være tuftet på den samme som .375 Chey Tac. 

 

 

 

 

 

 

Om hylsebunnen er lik .375 og .408 Chey Tac, så er nok .510 Beecher "nesten" en 505 Gibbs med .510" kuler. .505 Gibbs er enda litt lengre.  80mm, om jeg husker rett. Chey Tac-patronene tok jo utgangspunkt i dimensjonene på Gibbshylsa, men ble vel en del forsterket i forhold til originalen.  Vi ser jo samme tilnærming med .338 Lapua i forhold til .416 Rigby. Utvendige basedimensjoner er like, men godset er mye tykkere i "avleggerne"

Jeg ser for meg at den godeste Mr. Beecher ville ha en "moderne"  .505 Gibbs med mer kurant kulediameter. Siden Gibbsen har mer enn lang nok hals, tapte han sikkert ikke noe praktisk hylsevolum med å ta ned hylselengden litt. .505 Gibbs er så lang at det er et fåtall låskasser som håndterer den skikkelig, så det kan hende det var praktisk å korte ned kreasjonen en smule.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...