Jump to content

Hjorten på Haugesundshalvøen, historikk


C.E.A.

Recommended Posts

Vet ikke om denne burde være et annet sted, men prøver her. Jeg har i endel år samlet historikk om hjorten lokalt på Haugesundshalvøya og litt nordover/innover og føler nå at jeg har kontroll på det som finnes i trykte kilder, begynner derfor sammen med en kjenning å skrive dette i disse dager i håp om at det blir ei bok. Tillel må jo bli: "Hjorten på Haugesundshalvøen og tilliggende herligheter opp igjennom tidene"

 

Det hyggelige med området her er at det inntil for få år siden ble regnet som sørgrensen for hjorten i kongeriket, derfor er det nevnt i de fleste undersøkelser og artikler om hjorten.

Det jeg hadde satt stor pris på var om noen i området her har sikre opplysninger og f.eks felte dyr men også alt annet relevant stoff om dette prektige dyret, fra denne regionen. Spesielt gamle bilder herfra er meget kjærkomment om de har noe med hjorten / jakten å gjøre.

Foruten det som normalt kalles Haugalandet så tenker vi å ha med noe fra Kvinnherad, Stord, Bømlo og Tysnes, da man tror at disse bestandene har hatt endel utveksling opp igjennom tidene.

For enkelte kommuner så finnes der veldig lite opplysninger spesielt i ytre strøk av fastlandet.

 

Håper noen sitter på spennende ting vi kan låne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...