Jump to content

Elgjakt med løshund


Sakura

Recommended Posts

Hørte om en hundefører som ikke ville slippe hunden sin etter at snøen har lagt seg å det er skareføre. Begrunnelsen var at det er umulig og stille innpå elgen da man lager for mye støy. Vet at det avholdes løs hund prøver helt til ut januar, derfor lurer jeg på hvorfor de gjør det.

Vet at ekvipasjen er av meget god kvalitet så jeg tviler ikke på hans vurderinger, det er hans hund så jeg mener han må kunne gjøre det han mener er riktig.

Er det andre som praktisere dette på en annen måte.

 

Kan egentlig lite om løshund jakt og ønsker bare lære litt.

Link to comment
Share on other sites

Når det er skareføre så er det utfordrende å stille innpå, man vil sannsynligvis støkke. Hund vil oftest henge på og man ender fort opp med ein sårbeint hund som mulig må ha egenmelding i ei god veke ellert to.
Jaktprøver på snøføre bruker å ta slike hensyn, det skal vere ein reell sjanse til å få poeng.

Det å stille inn på ein los er alltid like spennande. Iblandt så kan man brase inn, normalen er at elgen er f...n så på alerten og det skal fint lite til før man støkker. Derfor har eg litt skråblikk på alle dei solskinnshistorier som dukker opp frå mange som driver med båndhundjakt på elg....

Link to comment
Share on other sites

Skare der hundene går gjennom ei tynn hinne. Der slipper jeg ikke med mindre det er under et litt vanskelig ettersøk.. noen hunder forstyrrer elgen såpass mye at det er mulig og ta seg inn på litt skare.. men da snakker vi en hund som danser i front og plager elgen.. nesten som elgen kun fokuserer på hundene da.. mine grå får vinter ferie når det kommer litt sny. Mens jämten og Laikan dem jager på dem..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...