Jump to content

Øyeoperasjon - linsebytte?


Kiwi

Recommended Posts

Har noen erfaringer etter utført linsebytte? 
ser Memira annonserer ganske friskt for tiden på sosiale medier. 
Har litt skjeve hornhinner, og har fått aldersbetinget svekket syn. 
En slik behandling frister, men ikke dersom det spolerer nattesyn osv ifm jakt. 
 

Har noen Kammerater utført en slik operasjon og hva slags erfaringer har dere gjort dere? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei,  jeg har gjennomført operasjonen på begge øynene pga jeg fikk grå stær (altfor tidlig) 

Om du ikke har fått grå stær, så trenger du ikke bytte linser, vanlig synskorreksjon vha briller/kontaktlinser vil i de fleste tilfeller gjøre deg fornøyd.

 

Om du har fått grå stær så kan du likegjerne bytte linser først som sist da du blir langsomt blind.

 

De linsene man evt setter inn i øynene vil optisk sett ha de samme begrensningene som kontaktlinser har,  men komfortmessig er de selvsagt mye bedre.  

 

Jeg valgte å korrigere på en slik måte att jeg nå har perfekt avstandssyn, men da må jeg bruke lesebriller eller ha kontaktlinser med lesefelt for å kunne se på nært hold. 

Grunnen til at jeg valgte dette er fordi progresive linser ikke gir like god optisk (spesielt i mørket, lys kan være forstyrrende f eks når man kjører bil) kvalitet og for meg er avstandssyn viktigst. 

 

Mitt mørkesyn er nok noe dårligere enn det var når jeg var yngere,  men det er vanskelig for meg å si om det er pga alder (dilatasonsevne i pupillen) eller om det er pga linsebytte. Uansett hadde jeg ikke noe valg pga grå stær.

 

Funksjonsmessig for meg er det nå slik at jeg ikke lenger kan skyte presist med pistol med åpne sikter da kornet er for nærme øyet, men jeg skyter nå bare med optikk, så i praksis er det uproblematisk.  

Jeg kunne nok fått åpne sikter til å fungere på rifle, men jeg har ikke prøvd noe særlig og har ikke behov for det.  

 

Edited by Apelars!
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Utførte linsebytte i mai 22  var drit lei lesebriller  hadde briller overalt ,gammel mannsyn  ,såg ikke asv på zessen solgte den. Har ikke merka noe forskjell på mørkesynet   .men var veldig lysfølsom sommeren igjennom, ser ein glorie rundt lys ,lamper ,men den avtar med tiden,men vel anvendte penger ca 70000kr ,har nå ny zeiss med Asv 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...