Tredve null seks Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 Jeg har et par erfaringer å dele. Jeg har eid en Mauser M98 Hv Mauser i et par år nå og har skutt over 1000 skudd nå, av de 1000 er kun 20 moderne fabrikkammo av type Fiocchi 147gr FMJ, ellers har jeg kun skutt forskjellig Raufoss og amerikansk ammo, det meste fra sent 50 og 60 tall. Her er litt av hva jeg har erfart Kronepatroner (Tambak)-Klumpete krutt, helt ubrukelig Grønn Rano-Fabelaktig, ingen feil så langt Ymse Raufoss militærammo-Grei presisjon, et par klikk per 100 skudd. Dessverre så begynner det å bli mer og mer sjeldent med overskudds 30-06 så jeg leter daglig på alle tenkelige sider. Jeg begynner å vurdere å snakke med GLW om import av ammo fra statene, men det blir fort litt vel dyrt Hva tenker dere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 Tredve null seks skrev (14 minutter siden): Kronepatroner (Tambak)-Klumpete krutt, helt ubrukelig. Jeg begynner å vurdere å snakke med GLW om import av ammo fra statene, men det blir fort litt vel dyrt. Ja, disse patronene er lite "lagringsvennlige". Klumpete krutt samsvarer med min erfafing. Flere tråder om dette. Import fra USA ville jeg ikke satset på. Høy dollarkurs slår negativt ut. Begynn heller å lade selv, .30-06 er en enkel patron for hjemmeladere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tredve null seks Posted October 22, 2023 Author Share Posted October 22, 2023 Sølvrev skrev (1 minutt siden): Ja, disse patronene er lite "lagringsvennlige". Klumpete krutt samsvarer med min erfafing. Flere tråder om dette. Det jeg erfarte mest er at det var etterbrennere på 20 sek, skummelt rett og slett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tredve null seks Posted October 22, 2023 Author Share Posted October 22, 2023 Sølvrev skrev (2 minutter siden): Import fra USA ville jeg ikke satset på. Høy dollarkurs slår negativt ut. Begynn heller å lade selv, .30-06 er en enkel patron for hjemmeladere. Jeg får nok prøve å starte opp med hjemmeladning før det tørker helt ut, militærpatroner har vel Berdan hylser som ikke er like ladevenlige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 Jeg slaktet mine, og fant at kruttet var i en slik tilstand at jeg ikke ville drømt om å mate min Sauer 404 med dem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 Tredve null seks skrev (1 minutt siden): ... militærpatroner har vel Berdan hylser som ikke er like ladevenlige? Ja, det har de, men du finner fortsatt hylser med boxerhetter på de fleste skytebanene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tredve null seks Posted October 22, 2023 Author Share Posted October 22, 2023 Sølvrev skrev (3 minutter siden): Jeg slaktet mine, og fant at kruttet var i en slik tilstand at jeg ikke ville drømt om å mate min Sauer 404 med dem! Jeg har tenkt at mauseren takler det meste drittet, men kronehylser har jeg gitt opp på av at de rett og slett er farlige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tredve null seks Posted October 22, 2023 Author Share Posted October 22, 2023 Om noen har gammel militær 30-06 de ikke ønsker så gjerne send Dm, alt går i mauseren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts