Jump to content

11,15x60 Schüler (11,2x60 Mauser)


Vaquero

Recommended Posts

11,15x60 Schüler (11,2x60 Mauser) er en interessant beskuelse.

Patronen ble utviklet av Schüler i ca.1904 - 08. Schüler er en fabrikk i Suhl i Tyskland med familietradisjoner over flere Schüler-generasjoner fra tidlig 1700-tallet. (Egentlig en historie for seg). 11,15x60 Schüler er en direkte kopi fra Mausers 11,15x60R model 1871, både Schüler og Mauserpatronen blir også beskrevet som 11,2x60. Patronen er utviklet for røyksvakt krutt med en rebated rim som er lik bunndiameteren til 8x57I M/88, altså 11,90 mm. Patronen er selvfølgelig ment for å passe låsekassa og støtbunnen i sluttstykket til Mauser modell 1898. Patronen har som nevnt sitt hylseopphav fra Mauser modell 1871 som var en ren svartkruttpatron, trykkforskjeller er derfor stor. Det skal vissnok la seg gjøre å avfyre en Schüler i en 1871 låsekasse, (har en muligheten, ikke gjør det.)  Det skrives at 11,2x60 Schüler ble produsert frem til ca.1940. Patronen viser tydelige gener/anatomi fra svartkruttepoken, lang hals.

 

Oppgitte data for 11,15x60:

Kule 370 grain v/0 1500 ft. Kule 332 grain v/0 2130 - 2198 ft.

 

Oppgitte data for sammenligning med 11,2x60R Mauser modell 1871:

Kule 370 grain v/0 1430 ft. Svartkrutt

 

DSC06582.JPG

For sammenligning har jeg tatt med en 8x57I som har vante dimensjoner, mitt eksemplar av 11,2x60R M/71 er en sivil jaktpatron. Jeg savner en original militærpatron Mauser M/1871&71/84, jeg regner med å finne en etter hvert.

 

DSC06578.JPG

 

DSC06572.JPG

Patronen kom i flere kuletyper, bl.a. FMJ - Blyspiss - og som her hva man skal kalle den. Sammensatt av kobber som drivbånd/kontaktflate og en merkelig integrert kobberring.

 

.500 Jeffery som ikke er ukjent er opprinnelig en Schüler. Det er interessant å merke seg at denne er en av flere Schüler-patroner for storvilt. Det er også en patron til som heter 11,2x72 Schüler.

DSC06584.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Vaquero changed the title to 11,15x60 Schüler (11,2x60 Mauser)
Vaquero skrev (På 4.10.2023 den 13.07):

11,15x60 Schüler

En riktig morsom sak. Jeg har lyst å dra tidslinjen 100 år framover i tid og nevne en patron som utvilsomt har hatt Schüleren som "forbilde", nemlig .45 Blaser. Denne har den samme rabatterte rimmen for å ha samme støtbunn som standardpatroner. I tillegg  er dennes ytelser med 350gr kule i  650ms ikke heelt ulike. Utseendemessig har de jo også visse likheter. Det kan virke som om gutta hos Blaser har bladd litt i historieboka si når de fikk ideen om .45 Blaser :-) 

 

Mens vi er inne på Schüler-patroner, må jeg fabulere litt om 12,7x70. Jeg har også sett denne benevnt som 12,5x70.  Britene adopterte som nevnt denne under navnet 500 Jeffery. "Noen" rotet dessverre til ting, så dimensjonene på britiske våpen og ammo ble forskjellige fra Schülers originalpatron. Skuldervinkel på de 2 variantene avviker en del, så man kan ikke forvente at ammo med ulikt opphav kamrer i alle våpen. 

I fjor høst jaktet jeg i Mozambik, og kom en kveld i snakk med en PH (Professional Hunter) som var innom campen. Han hadde en Jeffery boltrifle i 500 Jeffery. Dette var en gammel originalrifle bygget på en magnum M98, som han hadde arvet av sin far. Faren hadde drevet som PH i det gamle Rhodesia, og riflen var en gave fra en arabisk prins han hadde guidet.

PH-en jeg snakket med lovpriste 500 Jeffery til tungt vilt. Imidlertid holdt ammolageret hans på å tømmes. Sammen med rifla hadde faren fått 200 patroner, og disse var det få igjen av. Han hadde derimot fått tak i noe ny ammo fra Norma, men denne ville ikke kamre.  Øynene hans ble store når jeg kunne fortelle han at det finnes flere sett med specs for 500 Jeffery/12,7x70 Schüler.  Det kom noen saftige gloser om "The bloody idiots" som hadde rota til ting.  Imidlertid har han nå skaffet seg ladeutstyr for 500 Jefferyen sin, så den kommer nok til å puste livet utav store, sinte dyr i noen år til :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...