Jump to content

mulig arv av rifle


saf8872

Recommended Posts

hei, har en "bestefar" som nylig har gått bort når jeg fylte 16 fikk jeg en M98 av han til jeg skulle begynne å jakte. han skulle passe på den til jeg fylte 18 å fikk godkjent søknad. men han gikk dessverre bort et par måneder før jeg fylte 18 å etterlot seg ingen spor av våpenet. vi har ikke ryddet ferdig alt av esker å annet ting å tang han etterlot seg så håper på å finner rifla men har våre tvil. men da kommer det et dilemma hvis vi finner det. i følge våpen loven §arv av våpen  så krever overtagelse av arvevåpen godkjent signatur av alle arvtagere. men tviler på det sterkeste at vi får signatur av hans biologiske slekt siden de vil ha våpenet å selge det regner jeg med de har mast om å finne ting å selge … han er inngifta men bestemor har også dessverre gått bort den biologiske delen av slekta hans har bare møtt han en gang de siste 25 åra (begravelsen hans) sønnen hans gikk bort for en del år siden å barnebarna har ikke tatt opp kontakt med han etter det....

så der er dilemmaet. hvis jeg nå med godkjent søknad og vitner (familie) på at jeg fikk den i 18 års gave er det godt nok til å få den i mitt navn ? (biologiske familien hans ble utelukket i fra testamentet noen som har gjort de lite samarbeidsvillig å bitre men samt gitt de grunnlag til å argumentere på alt i testamentet) våpenet ble ikke spesifisert i testamentet selv om at han skrev det et par måneder etter 16 års dagen min da han begynte å bli syk.  nå, mye skrift beklager... men hva tenker dere? er det håp ?  

Link to comment
Share on other sites

Våpenet tilhører den eller de som er rett arving, etter loven. Så det kommer an på detaljene i testamentet. 

 

Men uansett har jo de fleste mausere svært lav verdi, du kan kanskje tilby dem en tusenlapp for den?

 

Kjedelig men veldig vanlig situasjon dette, mange tror de skal få bestemte ting men så har ikke arvelater skrevet ned detaljene og arven ender opp med å fordeles på annen måte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...