Jump to content

Eksperimentpatroner fra U.S.A. 1892 - 1912.


Vaquero

Recommended Posts

For noen av oss samlere er det interessant å merke seg hvordan enkelte land eksperimenterte seg frem til de endelig approberte en patron:

Jeg har fått tak i fire stk. Replikapatroner, d.v.s. ikke skarpe patroner, de skal være laget på nøyaktige mål. Det er lite å finne eller lese om disse forsøkspatronene, men de skal være produsert i et lite antall på oppdrag for en interessent. Veidinn som ikke er blant oss lenger og som var aktiv her på forumet tidligere viste disse patronene i en Sommerquiz i 2016, en annen som var aktiv her tidligere nevnte disse fire i 2012. De er oppført i avkryssingsboken til SARA 4th Edition May 2014. 

De fire er:

# .30 Winchester Exp. Belted. (For meg ser det ut som den første patronen med belte, .375 Holland & Holland kom først med belte i 1912).

# .32-70 U.S. Navy Exp. A

# .32-70 U.S. Navy Exp. B Rimed. 

# .280 W.C.F. "Danger Space" (Ukjent for meg om den var tenkt som militær patron)

 

Andre eksperiment i samme tidsepoken etter 1900:

.30 U.S. Exp. "High Velocity" Rebated hylse 63mm. Ser ut til å være basert .30-06 hylsen. Årene var i 1910.

.30 U.S. Exp. "Danger Space" Rebated hylse 63mm. 

Som en bisetning kan vi også nevne at Norge eksperimenterte med en Krag-Jørgensen 7,62x56,5 i 1891. 

 

Ser vi på  .30 Winchester Exp. Belted og årene før 1895:

Så er det tydelig at amerikanerne hadde tenkt seg frem til hylselengder, de approberte .30 U.S. Army (.30-40 Krag) i 1892 og U.S. Navy gikk for 6mm. Lee Navy i 1895.

Når det gjelder 6mm. Lee Navy så hører det med til historien at de eksperimenterte med en .236 Lee Navy som hadde krave, de landet med en kraveløs  patron som 6mm. Lee Navy.

Videre ser det ut som hylselengder og fasonger fra .32-70 patronene kommer tilbake rett etter 1900 hvor de ville gå videre med .30 kaliberet fra Kragen til en lengre hylse som endte opp med .30-06 til Springfield Modell 1903 infanteririfle. For .30-06 ble det en prøve og feilemetode fra 1901 til endelig i 1906.

 

.280 W.C.F. " Danger Space" er interessant med tanke på andre etterkommere som .280 Remington og 7x64 Brenneke. 

 

Jeg kan ikke så mye om disse eksperimentpatronene, men jeg fant det litt interessant å se på utviklingen innenfor en tiårs periode. Samtidig dele det lille jeg har, håper andre her sitter på mer informasjon enn meg. 

 

DSC06473.JPG

 

DSC06475.JPG

 

DSC06479.JPG

 

Replica belte .JPG

 

DSC06481.JPG

 

DSC06477.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

"Danger Space" 1000 yard prosjekter, .28 XPL konsepter:

Jeg fant ut litt mer om de eksperimentelle patronene, bare litt. Frankford Arsenal begynte i 1910 et prosjekt som ble kalt "Danger Space", prosjektet hadde som mål å utvikle en patron som hadde en kulebane som ikke falt mer enn en manns høyde på 1000 yard, skutt fra markhøyde. Det var flere som hang seg på konseptet med svært like patroner. REM-UMC involverte seg også i prosjektet. Det er også nevnt et kaliber .30 Danger Space eksperiment. I disse forsøkene ble det testet flere kulefasonger i vektklassene 150 - 165 grain. Når manns høyde er nevnt virker det som om hensikten var militært formål. 

 

Når det gjelder .30 U.S. Belted, denne benevnes som .30 U.S. XPL Belted Bennet Patent, her antar man at .30-40 Krag hylsen er tatt som utgangspunkt, egentlig ikke vanskelig å se med blotte øye. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vaquero, du har rett i det meste av det du skriver og det er moro og lærerikt å lese det. Vil bare kommentere på et par ting.

 

Winchester utviklet .28 WCF patronen i håp om å treffe både det sivile og militære markedet med høyhastighets-patroner for bolt action rifler.

De utviklet patronen for Winchester Model A til F. Forsøkene ble avbrutt av første verdenskrig som igjen førte til utviklingen av Model 54 og .270 WCF patronen.

 

Beltet på 30-40 Bennet-patronen er ment for å styre patronen i clipsene.

Det er usikkert om det ble laget noen våpen for dette kaliberet.

 

32-70 patronen både med og uten rim, ble utviklet under arbeidet med å bytte ut 45-70 patronen til et mer moderne kaliber som til slutt endte i 30-06 som du nevner.

 

IMG_2272.jpeg.accd005673aa00ee9076b06c51870ea1.jpeg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...