Jump to content

North Fork SS 286gr i 9,3x62


Nordavinden

Recommended Posts

Har en liggende noen 286gr North Fork SS til 9,3en som jeg ønsker å teste litt. Men finner ikke noen oppgitt COL hos produsenten. Noen som har et tall? Ser lignende kuler ligger på rundt 80-82mm +/-…. Kan selvsagt måle opp med pussestaven og finne en grei lengde, men tenkte å sjekke med folket her først om det var noe «fabrikkmål» som gikk an å forholde seg til.

Også; noen som har ladet denne med N140? Hvilke vekter ende dere opp med i såfall? 
Tenkte å starte på rundt 50gr og evt lade meg litt oppover…tanker?

Link to comment
Share on other sites

Du har feil fokus, lengde på patronen er noe av det siste du skal bry deg med å spørre andre om.

Det som er viktig med grove kalibre og tunge kuler er at de sitter fast i hylsen og ikke flyttes av rekylen når de ligger i magasinet. Kulen skal settes slik at kulen har full kontakt med hele den innvendige delen av hylsehalsen for å få så mye friksjon som mulig. Da må bunnen av kulen være litt nedenfor hylsehalsen. Det er maks lengde, så må du teste om de mater fra magasinet, ofte må kulen settes dypere for å få god mating med rundnesete kuler. Patronlengden må altså tilpasses ditt våpen, og andres erfaringer er lite verdt.

Med N-140 og N-11 er litt over 55 gr passe kruttmengde, 50 gr er mye for lite. Bruk data fra en pålitelig kilde med samme kulevekt så har du startdata.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er relativt ny i denne hjemmelader-jungelen, så du får ha meg unnskylde meg hvis jeg kommer med dumme spørsmål 😉 Men takk for svar, da lærte jeg noe nytt idag også.

Ang kruttmengde (N-140)…Ser VV oppgir min/max på Mega til 46.3/52.3 og til Rhino 46.1/53.4. Det var grunn til at jeg tenkte å starte på rundt 50gr…Men tror du dette kanskje blir i overkant slapt, @Per-S?

Edited by Nordavinden
Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke dumme spørsmål, for å få svar på noe man lurer på må en spørre. Men svaret kan være noe annet enn det man venter.

Jeg bruker over 56 gr N-140 eller N-11 med 286 gr kuler i flere løp. 50 gr blir for slapt, 54 gr tror jeg vil være en grei startladning og er i et område som pleier å gi god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...